PETG i płyta TXT  

  RSS
Tpk
 Tpk
(@tpk)
New Member

Cześć, ostatnimi czasy próbuje uskutecznić wydruki z PETG. Dotąd drukowałem wyłącznie PLA dołączonym do kitu na płycie gładkiej. Próbując wydrukować części do obudowy postanowiłem spróbować z płytą TXT jednak od dwóch dni walczę z jej kalibracją.

STD płyta -1,288

TXT płyta oscyluje około -1,555 (podobno może wahać się 200-400 niżej niż STD)

Nawet jeżeli kalibracja pierwszej warstwy przejdzie pomyślnie i optycznie przypomina tą z manuala to podczas wydruku filament odkleja się od stołu albo zaraz po położeniu kilku pierwszych nitek powstaje blob który zrywa całą resztę. Wykorzystuje gotowe pliki gcode projektu, zmiana prędkości wydruku do 75% (zalecane do pierwszych kilku warstw) zupełnie nie pomagają. Jakie macie doświadczenia z wydrukami na płytach TXT?

Próbowałem pociąć modele własnoręcznie zmieniając parę ustawień jednak bez rezultatów.

Posted : 03/02/2021 8:16 pm
Demot_Moto
(@demot_moto)
New Member

Ogólnie, to mam większe problemy na gładkiej płycie z pierwszą warstwą niż na teksturowanej. Spróbuj odtłuścić albo jeszcze obniżyć dyszę. Ja ostatni nawet PLA drukuję na TXT, bo gładka i ustawienie pierwszej warstwy mnie denerwuje. Mam jakby dziurę na środku stołu. Support ze swoimi radami średnio pomaga 🙁

Posted : 04/02/2021 3:13 pm
Karol
(@karol-2)
New Member

Dobry wieczór. Jakie parametry retracji zalecacie dla PETG Devil Design?

Posted : 18/02/2021 7:26 pm
Tpk
 Tpk
(@tpk)
New Member

Udało mi się wydrukować dwa klipsy (na kabel od LCD) ale przy zupełnie innych ustawieniach i kolorze (pomarańczowy PETG):

- 165 stopni hotend

- 90 stopni stół

Dodatkowo prędkość zmniejszona do ~ 50%. Nie pamiętam ustawienia Z ale oscylowało około -1,600 (-1,598 +/- 5)

Pierwszym podstawowym problemem jest fakt, że wygenerowane pliki gcode dla części od mmu2s (mają 140 stopni (dla pierwszych 3 warstw - potem 150 stopni) / 85) a kalibracja jest przeprowadzana przy 130 stopni / 85 - w pewnym momencie kalibracji dokonywałem nie przy pomocy (Kalibracja > Kalibracja 1 warstwy) a uruchamiając właściwy wydruk a następnie sprawdzając czy zostanie on zerwany ze stołu lub czy obrośnie w gluta w okolicach dyszy (o ile to pierwsze da się jeszcze czasami powstrzymać zwiększając temperaturę stołu (90 stopni w zupełności wystarczy) to na drugą sytuacje nie mam rozwiązania - czasami potrafi drukować dobrze a innym razem każdy wydruk jest nieudany). Robiłem już coldpull a także przepychanie filamentu igłą ale niewiele to pomogło (nie przedrukowałem też wyjątkowo dużo godzin aby taki serwis był konieczny - dotychczas wszystko co robiłem to PLA i wyszło tego na 4d 20h 31m ).

Jednym z braków jest fakt, że w podstawowym wzorze do kalibracji (rysowanie Z z wypełnieniem na końcu) brakuje jakiegoś jednego zaokrąglenia (zaokrąglenia czy całego koła) - drukarka zachowuje się wtedy zupełnie inaczej niż przy rysowaniu prostej linii.

Natomiast do teraz nie wydrukowałem nic z PETG Jet Black - nie wiem czy problemem jest po stronie drukarki / jej konfiguracji czy tej konkretnej sztuki filamentu (próbowałem ją też suszyć - ale to bez znaczenia po wyjęciu z pudełka było tak samo).

Posted : 19/02/2021 4:36 pm
Tpk
 Tpk
(@tpk)
New Member

@UP - Oczywiście miałem na myśli temperatury 200+ a nie 100+ 🙂

Posted : 19/02/2021 4:49 pm
Karkovski
(@karkovski)
Moderator
Posted by: @tpk

Udało mi się wydrukować dwa klipsy (na kabel od LCD) ale przy zupełnie innych ustawieniach i kolorze (pomarańczowy PETG):

Jak rozumiem, płyta jest czysta?
Dzieje się tak w każdym obszarze stołu, czy tylko w wybranych?

Możesz spróbować zjechać jeszcze trochę z Live Z. U mnie różnica między gładką a teksturowaną wynosi ~320 i spokojnie mógłbym zjechać niżej przy bardziej wymagających modelach.

PS możesz edytować posty 😉

 

 

Posted by: @karol-2

Dobry wieczór. Jakie parametry retracji zalecacie dla PETG Devil Design?

Nie wychodziłbym poza 2 mm, bo ryzykujesz zatkaniem hotendu, ale poniżej tej wartości możesz śmiało eksperymentować.
Jeśli nitkuje, to sprawdziłbym też temperaturę i wilgotność - nawet filament wyciągnięty z próżniowo zamkniętego woreczka nie daje 100% gwarancji odpowiedniej wilgotności.

This post was modified 4 months ago 2 times by Karkovski
Posted : 27/02/2021 9:38 am
INTERBOBO
(@interbobo)
New Member
Posted by: @karkovski

Jeśli nitkuje, to sprawdziłbym też temperaturę i wilgotność - nawet filament wyciągnięty z próżniowo zamkniętego woreczka nie daje 100% gwarancji odpowiedniej wilgotności.

Jak sprawdzić wilgotność filamentu?

Posted : 20/03/2021 7:23 am
Karkovski
(@karkovski)
Moderator

@interbobo

Nie sprawdzisz samej wilgotności, ale możesz sprawdzić, czy suszenie pomoże - wrzucając do piekarnika na kilka godzin, z temperaturą ustawioną nieco poniżej Tg 😉 Jeśli po suszeniu przestanie nitkować, to znaczy, że problemem była wilgotność. Warto zaznaczyć, że piekarnik trzeba rozgrzać do docelowej temperatury przed wrzuceniem filamentu. Robiłem test i ustawiając 50°C, temperatura wewnątrz dobiła do prawie 70 podczas nagrzewania, potem wahała się w okolicach 45-55°C.

Posted : 21/03/2021 6:02 pm
ASiD
 ASiD
(@asid)
Active Member

Ja również zetknąłem się z problemem płyty teksturowanej (gładka nie ma tych problemów) - mimo dobrej kalibracji pierwszej warstwy i czyszczenia - dość regularnie odklejały mi się wszelakie plastiki (PET, PLA, nawet TPU) za to ASA trzymało aż za mocno (mam ślady już chyba na zawsze, na szczęście nie wielkie)! Może to Wam pomoże: problemy rozwiązał u mnie permanentnie (!) sposób opisany w jakimś artykule internetowym, opisującym nietypowy sposób na zapewnienie adhezji oraz jednocześnie warstwy separującej: syrop cukrowy. Woda mocno przesłodzona zwykłym cukrem w spryskiwaczu. Zdejmuję płytę i na czystą (IPA) spryskuję mgiełką (b. cienka warstewka) powierzchnię druku (nie ważne czy gorącą czy zimną). Łatwe do umycia, tanie, proste i u mnie działa z płytą TXT. Polecam

..::ASiD::.....
Posted : 21/04/2021 7:19 am
Tpk
 Tpk
(@tpk)
New Member

Nie mogąc sobie poradzić kupiłem płytę Satynową oraz wymieniłem dyszę - jeżeli chodzi o PETG to najlepszy wybór i rzeczywiście tak jest (15 min ustawienie osi Z i można drukować a co najważniejsze płyta trzyma i nie ma problemu z odklejaniem).

Dysza to z kolei efekt zbyt częstego czyszczenia szczotką w celu usunięcia blobów ale też zanieczyszczeń / pozostałości (tak mi się wydaje) które skutecznie blokowały wydostawanie się filamentu efektem czego prowadząc prostą linię filament w losowych miejscach znikał i pojawiał się kawałek dalej.

Po dodaniu mmu2s nie ma tego problemu bo filament zaraz po zakończeniu drukowania jest automatycznie rozładowywany z extrudera i w nim nie pozostaje (czego wcześniej nie robiłem i co również może mieć znaczenie). Tak czy inaczej części wydrukowane i dzięki za pomoc 🙂

 

Posted : 21/05/2021 1:02 pm
Share:

Please Login or Register