Notifications
Clear all

Špatný tisk první vrstvy  

  RSS
miroslav.k14
(@miroslav-k14)
New Member
Špatný tisk první vrstvy

Potřeboval bych poradit. Poprvé jsem na MK3 (jedná se o sestavenou tiskárnu, ne o stavebnici) tiskl skoro na celé ploše podložky a mám problémy z první vrstvou. Vypadá to jako by podložka nebyla rovná a vzdálenost trysky od podložky se měnila. A problém je i s přilnavostí, podložku čistím technickým denaturovaným lihem. Zkoušel jsem čistit pomocí IPA, ale přilnavost byla ještě horší. Filament mám šedý PLA, ale když jsem tiskl na křiklavě oranžový PLA, tak jsem tak velký problém neměl. Nevím jestli na to může mýt vliv i kvalita filamentu, ale oba dva jsou od výrobce Filament PM. Přikladám foto, kde je vidět první vrstva.

Posted : 19/03/2018 10:32 am
toma.r9
(@toma-r9)
Active Member
Re: Špatný tisk první vrstvy

Malinko si přizvedni trysku, je vidět, jak už hrne materiál...
Jinak další vrstva vše schová, jen zespoda bude nepatrně vidět tato "nerovnost"

...
Posted : 19/03/2018 1:48 pm
miroslav.k14
(@miroslav-k14)
New Member
Topic starter answered:
Re: Špatný tisk první vrstvy


Malinko si přizvedni trysku, je vidět, jak už hrne materiál...
Jinak další vrstva vše schová, jen zespoda bude nepatrně vidět tato "nerovnost"

Problém je, že uprostřed je tryska zase hodně vysoko. A jednotlivé stopy filamentu nejsou úplně spojeny a na krajích je zase tryska moc nízko a filament hrne a přizvedává.

Posted : 19/03/2018 2:43 pm
hp.pavel@seznam.cz
(@hp-pavelseznam-cz)
Estimable Member
Re: Špatný tisk první vrstvy

Pokud je plocha opravdu křivá a tiskárna byla sestavena pak je na miste reklamace .
Pokud by sis tiskárnu skládal sám znamenalo by to že jsi někde něco moc utáhl a došlo k prohnutí a musel bys najít co to bylo. Byla li tiskárna odborně sestavená a nebyl proveden zásah z tvé strany pak muselo dojít k chybě při stavbě a z nějakého důvodu nebyla odhalena při testech které probíhají po sestavení. Rozhodně kontaktuj technickou podporu.

Posted : 19/03/2018 4:20 pm
Panzr
(@panzr)
Trusted Member
Re: Špatný tisk první vrstvy

Trysku nech tak jak je a pokud tisk špatně drží na podložce tak klidně jeď ještě dolů. Lepší parádně přichycená první vrstva než odlepenej pokroucenej výrobek s dokonalou první vrstvou, která stejně nebude vidět jak píše toma.r9. Plastová podložka s plechem nikdy nebude mít rovinnost jako obráběcí stroje, s tím se musí počítat. Na MK2S to jde softwarově dorovnat pokud se nic nezměnilo tak by to mělo jít taky no a samozřejmostí je čistá podložka a plech bez nečistot.
Druhej příspěvek: https://shop.prusa3d.com/forum/stavebnice-prusa-i3-stavba-kalibrace-oziveni-udrzb-f7/korekce-podlozky-t2293.html

...
Posted : 19/03/2018 4:28 pm
toma.r9
(@toma-r9)
Active Member
Re: Špatný tisk první vrstvy


Trysku nech tak jak je a pokud tisk špatně drží na podložce tak klidně jeď ještě dolů. Lepší parádně přichycená první vrstva než odlepenej pokroucenej výrobek s dokonalou první vrstvou...

Tak s touto radou bych se nespokojil, přeci nechce mít hnusnou první vrstvu - myslím tím pohledově zespoda. Obrať se na podporu, dodali ti komplet sestavenou, tak je reklamace na místě!

...
Posted : 20/03/2018 6:48 am
jiři.h16
(@jiri-h16)
Eminent Member
Re: Špatný tisk první vrstvy

Přidej na teplotě lůžka, popřípadě zvedni tloušťku první vrstvy.

Posted : 20/03/2018 12:08 pm
SkyTouch
(@skytouch)
New Member
Re: Špatný tisk první vrstvy

Já mám úplně stejný problém na stavěné Mk3. Nemůžu vyladit výšku první vrstvy rovnoměrně po celé podložce. Ruční kalibraci podložky mám nastavenou na maximum (-50um vlevo, +50um vpravo). Když vyladim výšku na středu, tak vlevo se první vrstva sotva přichytí a v pravo už hrne materiál. Bohužel jsem ještě žádnou dobrou radu nenašel. Nejspíš to zkusim celé rozebrat složit znovu, nic jiného už mě nenapadá 🙁

Posted : 13/04/2018 11:27 am
radek.t2
(@radek-t2)
Eminent Member
Re: Špatný tisk první vrstvy

Zdravim,
zkousim cely den prvni vrstvu, vsechny kalibrace prosly uspesne. Ale prvni vrstva se trha.
Zkousel jsem trosku zvednout PINDA, ale pri kalibraci XYZ hnula papirem, tak jsem ji trosicku snizil.
Meandr udela, testovaci ctverecek take.
Musim jit Z -1,26 a pak se to zacina chytat.
V prirucce je, ze by se melo jit do -1mm a kdyz je to vic zvednout PINDA, ale to mi skrta uz o papir.
Je to normalni hodnota tech -1,26mm?

Pri vyplnil ale uz to hrnulo material, takze jsem zacal zvedat a hledat kdy vypln je pekna.
Pro vypln prvni vrstvy je nejlepsi vyska -1,08, jak je vys, uz zacina vynechavat a nespoji se.
Ale vyska -1,08 neudrzi obrys objektu, to se zacne trhat a drzi az od 1,14, ale to uz pro vypln je moc nizko.
Jestli to neudrzi, ze neni spravne ocistena podlozka, ale co vic nez to umyt za studena IPA, mam ten leskly "zlaty" plech.

...
Posted : 07/05/2018 7:40 pm
DD
 DD
(@dd-3)
Active Member
Re: Špatný tisk první vrstvy

Zkusit vzit desku acetonem.

Posted : 31/05/2018 10:55 am
radek.t2
(@radek-t2)
Eminent Member
Re: Špatný tisk první vrstvy

PLA mam uz vyreseno, povedlo se troskicku upravit PINDA a PLA uz tiskne paradne.
Prijde mi, ze PINDA jak se jednou utahne do drzaku, a vyhreje se to kolem, ze se to pak chova jako zavit, ze uz s ni nejde jen trosku hnout, ale poskoci o cely zub. Ale s prvni vrstvou na PLA problem nemam, ted ale bojuju s PETG, viz. jine vlakno.

...
Posted : 31/05/2018 3:31 pm
miroslav.h4
(@miroslav-h4)
Reputable Member
Re: Špatný tisk první vrstvy

Pro malou změnu výšky (do 1 mm) stačí se sondou pootočit, proto se tam na kabelu musí nechávat ta smyčka.

Posted : 31/05/2018 4:57 pm
jaroslav.d5
(@jaroslav-d5)
New Member
Re: Špatný tisk první vrstvy

Mám podobný problém. Vypadá to tak, že polovina první vrsty je v pohodě, ale pravá se nějak nechytá viz. foto. Uvítám jakýkoliv návrh co s tím. Díky

Posted : 11/06/2018 5:59 pm
radek.t2
(@radek-t2)
Eminent Member
Re: Špatný tisk první vrstvy

Vezmi cistou houbicku na nadobi a jar. Tou hrubsi stranou houbicky tu desku omyj. Deska bude vypadat jako poskrabana a bude matna.
To svetle leskle je mastnota. A IPA to nevycisti. Po umyti jarem nemam zadny problem s tiskem.

...
Posted : 12/06/2018 8:08 am
Vlastimil Smolka
(@vlastimil-smolka)
Active Member
RE: Špatný tisk první vrstvy

Měl jsem problémy s přilnavostí první vrstvy. Odmašťoval jsem lihem a nebylo to spolehlivé - bylo mnohem víc zmetků, než dobrých prvních vrstev. Tak jsem to přetřel acetonem a na čas se to zlepšilo. Tak jsem používal už jen aceton a po čase opět nastaly problémy - deska se tím častým používáním acetonu spíš vyleštila. Nakonec pomohlo desku jemně přebrousit ( smirkový papír č. 3000 ), doladit výšku "Z" a použití izopropylalkoholu. Teď je v pořádku tak asi 90% prvních vrstev.

Posted : 09/08/2020 2:41 pm
Zoltan
(@zoltan)
Moderator
RE: Špatný tisk první vrstvy

Je zde spousta navodu -  prilnavost je hlavne zavisla na cistote podlozky - poradne umyt saponatem na nadobi a vytrit dosucha cistym ubrouskem. pouzivat pouze isoprophylalkohol.

kalibrace prvni vrstvy je druhou dulezitou casti - nelepe je zvolit 7x7 a ne 3x3. Pozor texturovana podlozka potrebuje trysku niz nez hladka na help.prusa3d.com jsou navody

pri popisu vaseho problemu popiste co nejpodrobneji, co s jakym filamentem, prilozit fotky  - odpoved ja mam stejny problem, nemusi byt pokazde pravdou, jelikoz nedrzeni prvni vrstvy muze mit ruzne priciny.

This post was modified 1 year ago by Zoltan
even an old man can learn new things 🙂
Standard I3 mk3s, FW 3.10.1 RC1, MMU2S, no closed box, sketchup , fusion 360, PrusaSlicer, Windows 10
PRUSA MINI FW 4.3.3, Prusa Connect Beta...
Posted : 16/08/2020 5:33 pm
Share: