Notifications
Clear all

Problém s prvním tiskem  

  RSS
Jakub
(@jakub-5)
New Member
Problém s prvním tiskem

Ahoj,

včera jsem poprvé tisknul. Sestavení a kalibrace tiskárny vše na výbornou. Ale při tisku žáby jsem našel problémy. Začnu od nejjednoduších.

1.) Na prstech žáby je vidět drobné "stringování"? Dočetl jsem se, že z trysky stále bude drobně vytékat předehřátý filament a je mi jasné, že při dlouhých přejezdech a malé tisknuté ploše při dlouhých přejezdech bude tento jev stále. Je tohle "stringování" co se dá vyladit nebo je to normální jev a mám to odstranit horkovzdušnou pistolí?

2.) Úkap od trysky při zahřívání. Vyřešil jsem tak, že nechám předehřát podložku s trysku a počkám až úkap z trysky témeř skončí pak načtu soubor a začnu tisknout (nemusím odtrhávat pinzetou při kontrole bodů osy Z gravitací vytlačený nahřátý filament). Zaváděcí linka je sice potom místo 10cm pouze 4cm jelikož co vyteklo tak se musí do trysky natlačit ale to asi není nic špatného. Dělám to správně? Nebo máte jinou metodu lepší?

3.) Na břiše žáby je drobná tečka. Dočetl jsem se, že to je  začátek/napojování/ukončení každé vrstvy. OK. Ptám se ale jakto, že je to pouze v tomto jednom místě a neprojevuje se to na jiných místech ostatních vrstev?

4.) A teď to nejzásadnější. Přední nohy žáby. Přední strana nohy nad kloubem nohy viz foto je špatně poskládaný filament na sobě a navíc je jedna vrstva na obou předních nohách vzájemně proti sobě posunutá (pouze ale na předních nohách, ta stejná vrstva na zadních nohách a těle žáby není posunutá-chybová hlášní nula). Z foto je vidět, že přední nohy jsou více ve vzduchu-žába se lehce houpe. Při tisku se totiž z nějakého důvodu odlepili obě přední nohy od podložky (zrnitý tiskový plát čištěný řádně isopropylalkoholem). Vyhřívanou podložku mám lehce do kopule směrem od středu na všechny strany-až strany 5cm od okraje jsou spíše více ohnuty dolů. Hotbed leveling by to měl ale vyrovnat. Jensi říkám jestli to odlepení nebude způsobeno tím mírným prohnutím hotbedu? Když posunu Z více od podložky -1,650 tak už to dělá špatnou výplň, když více k podložce -1,750 tak to už středem začíná více rozmazávat nanášený filament tzn. jsem asi moc nízko. Nechal jsem -1,700 .Říkal jsem si jestli to odlepení nějak ještě mírně doladit na tom posunu osy Z? Nebo jiný návrh čím to může být?

5.) Zadní strana přední nohy od "dlaně" po kloub nohy viz foto. Vrstvy jsou na sobě hůř poskládané jak nemají podporu při tisku. Fotky ostatních výtisků žáby na internetu ale nevykazují tento problém. Čím to může být způsobeno?

Jinak povrch žáby si myslím v pořádku na technologii tisku z filamentu. Za rady a odpovědi předem díky.

Tisku zdar.

 

Posted : 08/08/2021 8:55 am
Milos V.
(@milos-v)
Honorable Member
RE

1) Stringovaní se sice dá redukovat, například snížením teploty tisku, ale ve výsledku ti to může přinést zase jiné neduhy. to co tam máš bych neřešit. Dokonce si troufnu říct, že nepotřrebuješ ani tu horkovzdušku, tohle sundáš rukou. Stringování je problém třeba u PETG a tam je to mnohem horší než ukazuješ.

2) Raši jsem, když se tryska na zaváděcí lince pořádně rozepíše. Ukápnutí při nahřívání sundám těsně před kalibrací. Stejně se ti tam při každém delším přejezdu udělá. Nevidím v tom velký problém, pokud zrovna netiskneš zrcadlově hladkou spodní plochu. Ten otřepek někde zůstane, tak ho hold pak sundáš.

3) Ta dírka na břichu bych si tipnul bude spíš způsobena tím převisem a kroucením převisu nahoru. "Tečky" pro napojení vrstev vypadají jinak, tady je nemáš hlavně proto, že tyto body jsou schované v rozích. Tzn. problém jsou hlavně na kulatých modelech, kde to není kam schovat.

4) nemám teď tolik času, musím do hajan

5) Pokud nepoužiješ při tisku podpory, v těchto místech se filament prakticky pokládá do vzduchu, proto je kulatý, nepřiplácnutý a špatně se chvíli na sebe vrství. Takže ti pomůžou podpory, může pomoct snížit rychlost tisku, případně si model potom třeba dobrousit 🙂

Posted : 08/08/2021 9:39 pm
Jakub
(@jakub-5)
New Member
Topic starter answered:
RE:RE: Miloš V.

Ahoj,

děkuji za odpovědi. Škoda, že jsi se nerozepsal o bodu 4. Včerejší další poznatky z tisku dvou modelů.

1.)Viz bod 4. Při tisku loďky se loďka odlepila od zrnité podložky a nedotisklo se zastřešení loďky (dotiskl se krásný 3D chuchvalec filamentu na střeše :-)).  Tisknuto na 60 stupňů teplota podložky a 215 ze začátku potom 210 stupnů teplota filamentu. Filament stříbrný PLA standartně dodávaný ke stavebnici tiskárny. Jinak povrch loďky supr.

2.) U figurky "buddyho" jsem před tiskem trochu ladil Z osu na konečných -1,735, aby se to více přitlačilo k podložce (nad tuto hodnotu již nelze zvyšovat, horní povrch se začíná pomalinku rozrývat tryskou). Nahřátí hotbedu na 65 stupňů. Buddy se neodlepil ale ....... Osu Z doladím ještě asi na hodnotu -1,710, povrch byl nepatrně horší než u žáby a loďky s hodnotou -1,700 (taky převislé plochy se mi zdáli malilinko horší). Co jsem si všimnul hned po dotisknutí tak při 65 stupních držel u podložky dobře nešel odlepit .Řekl jsem si, že skusím při poklesech teploty zkoušet do toho jenom drcnout prstem. Při poklesu teploty na 62 jsem to zkusil a ejhle figurka sama odskočila při lehkém dotyku. Řekl bych že ty dvě elipsovité plochy nohou figurky jsou ale dobré na přilnavst k podložce. Takže zkusím ještě na tuto hodnotu znovu žábu co to udělá s tou menší plochou těch předních ploch jestli se neodlepí.

3.) Když jsem přerušoval tisk figurky na chvilku tak vyteče vždy trocha filamentu (nevěděl jsem jak se bude tiskárna chovat tak jsem to chtěl zkusit) a zarazilo mě že si tiskárna "neodstříkne" tento filament na začátek desky jako při zavádění trysky. Jednoduše to s tím vyteklým filamentem najelo na model a zatavilo to ten filament do figurky (na figurce čouhal tento kousek z povrchu a navíc se tím i trochu zašpinila tryska jak to přimáčklo ten filamet na tu plochu). Nejde to někde nastavit, aby si to "odfouklo" tento vyteklý filament vedle na podložku než to bude pokračovat v tisku? 

Díky všem.

Posted : 09/08/2021 9:14 am
Milos V.
(@milos-v)
Honorable Member
evergreen

Ahoj,

vyladění první vrstvy a držení na podložce se mi moc nechce komentovat. Řešilo se to tu už tolikrát. V první řadě musí být podložka perfektně čistá. Nepatlat po ní prstama, očistit papírovou utěrkou a isopropanolem, pokud už ani to nepomáhá, omýt teplou vodou s mýdlem/jarem.

Filament na podložku musí být trochu připláclý v první vrstvě, tím zároveň budou jednotlivá vlákna i spojená a rovněž bude lépe držet na podložce. Ano, na zrnité podložce PLA drží trochu méně než na hladké PEI. Ale když máš vše čisté a první vrstvu dobře přitisklou, mělo by držet i na ní. Pokud to s připlácnutím filamentu přeženeš, začne se ti rovněž odlepovat. Vlastně to vypadá, jako by se ti v průběhu linky místy odlepil a dělal takové vlnky. To už je znamení, že jsi moc těsno k podložce. Absolutní čísla z kalibrace první vrstvy jsou k ničemu. Každý je má jinak, o ničem to nevypovídá. Ideální místo žáby  tisknout třeba ten znak batmana, nebo prusa logo. Je to větší plocha a lépe si na tom první vrstvu odladíš. Nebo prostě jen větší čtverec. Nejlíp se první vrstva ladí během tisku. Takže pokud si dáš tisknout čtverec řekněme 10x10cm a v průběhu jeho tisku budeš hýbat s nastavením Z osy, budeš mít dost času na to dosáhnout ideálního nastavení. Bohužel se někdy může stát, že podložka/plát není po celém svém obvodu stejně vysoko, může tam ta první vrstva haprovat. To už je ale jiný problém. Prvně bych vyřešil kalibraci ve středu podložky, kde budeš tisknout nejčastěji.

Takže pamatuj, pokud ti jednoduchý tisk, jako třeba ta žába nedrží na podložce, buď máš špatnou první vrstvu nebo špinavou podložku. Nejčastěji je to kombinace obojího. 

Na začátek zkoušej PLA případně PETG. Až budeš mít tisk ve voku, experimentuj s dalšími materiály. A pozor, každý druh filamentu, ale někdy i jiný výrobce či barva můžou potřebovat trošku jiné doladění první vrstvy. Takže až budeš mít zkušenost, budeš si schopný první vrstvu doladit vždy při prvních vteřinách tisku, ideálně už při tisku košilky okolo modelu. Bavíme se tu o úpravách v číslech 0.010mm.

Posted : 10/08/2021 7:45 pm
Share: