Tisk z PET  

  RSS
michal.b20
(@michal-b20)
Active Member

Zdravím Vás,

zkouším tisk z PET. Jak připravujete povrch podložky pro tisk? Zkoušel jsem OKENu, ale ta mi přijde, že na tom výtisk drží až moc. Když vytisknu jen obrys objektu tj. pouze 1 vrstvu, tak to dolu dostávám docela těžko. Pokud vytisknu něco většího tak je problém to dostat dolů.
Dále by mě zajímalo, jaké teploty nastavujete při tisku z PET?

Posted : 13/09/2017 6:55 pm
BiF
 bif
(@bif)
Active Member

Tisknu prakticky jen z PETG a na začátku jsem měl vždy velké problémy se sundáním výtisků- drželo to tak, že jsem vždy trnul hrůzou, že něco utrhnu.

Takže jsem na čištění podložky přestal používat jakékoli prostředky...
Asi budu za kacíře, ale pokud tisknu z PETG, tak před tiskem podložku "pomastím" rukou- prostě ji párkrát rukou přejedu 🙂 .

Výtisky jdou pak výrazně lépe sundat, přitom přilnavost je dostatečná.
Takto ale připravuji podložku jen pro tisky, které jsou plošně větší než cca. 50x50mm. Pro menší a hlavně vyšší objekty přetírám před tiskem podložku acetonem.

Za mě asi tak...

http://bilek.astronomy.cz...
Posted : 15/09/2017 12:03 pm
miroslav.h4
(@miroslav-h4)
Reputable Member

U velkých výtisků taky můžeš zkusit podložku přetřít vatou s trochou mastku (jakéhokoliv pudru). Velmi jemně, na podložce nesmí být téměř nic vidět. Po tisku stačí podložku umýt lihem nebo IPA. Většinou ani to mytí není potřeba, mastek se odstraní sám s výtiskem.

Posted : 15/09/2017 1:43 pm
michal.b20
(@michal-b20)
Active Member

Díky za tip 🙂 Dostal jsem se tak daleko, že jsem začal experimentovat s tím, že jsem do 30 ml lahvičky s okenou začal kapat po kapkách olej na mazání šicích strojů. Dostal jsem se na 5 kapek v roztoku a pak jsem se na to vykašlal.
O tom "potlapkání" rukou jsem něco někde už četl, ale zatím jsem toto zkoušel při tisku PLA - budu to muset taky zkusit 🙂
Ten pudr taky zkusím.
Z toho co tu píšete dedukuji, že podložka je pro tisk z PETG potřeba "umastit". Prostě opak než při tisku z PLA a ABS.
A co se teplot týká tak jedete na přednastavených tj. 230/85 první vrstva a další 240/90?

Dále jsem se na netu dočetl, že hodně dělá jak moc má přitisknutou trysku na první vrstvě.

Posted : 16/09/2017 12:28 pm
miroslav.h4
(@miroslav-h4)
Reputable Member

Výška trysky nad podložkou při první vrstvě má velmi veliký vliv na přilnavost.

Posted : 16/09/2017 7:11 pm
michal.b20
(@michal-b20)
Active Member

Dobře, ale pokud zvýším polohu trysky u první vrstvy, nebudu mít výplň této vrstvy plnou - budou mezi jednotlivými linkami "mezery". Nebo je na toto nějaký figl?

Posted : 17/09/2017 12:33 am
miroslav.h4
(@miroslav-h4)
Reputable Member

To zvýšení není nijak tragické, jedná se o několik setin mm. Ty "mezery" nejsou téměř vidět a druhá vrstva je zpevní. A kromě toho strana přiléhající k podložce zpravidla nebývá vzhledovou už jen kvůli případnému poškození PEI fólie, ke kterému zpravidla časem dojde i při největší opatrnosti při manipulaci s výtiskem (sundáváním).

Posted : 17/09/2017 10:44 am
michal.b20
(@michal-b20)
Active Member

Tak jsem se s PET nějakým způsobem vypořádal. Narazil jsem však na nějaké drobnosti.
1. Dnes jsem tiskl rámeček, který má být o určitém rozměru a po vytisknutí a přeměření je tento rámeček o 0.2 až 0.3 mm menší jak na délku tak i na šířku. Je tato odchylka v pořádku, nebo je někde problém?
2. Další věc, které jsem si všiml je vytvoření "ohraničení" podél objektu mezi přechodem z plné vrstvy a duté viz druhé foto. Toto "ohraničení" nepatrně vystupuje. Čím je toto způsobeno? A je možné toto nějak eliminovat?

Posted : 03/10/2017 10:57 am
jan.p18
(@jan-p18)
Trusted Member

K té přilnavosti: nečistit podložku s IPA, resp. nečistit vůbec a trošku pomazat mastkem (nebo talkem), který lze koupit v lékarně. Nebo dětským pudrem. Drží to na podložce i tak dobře a sundat to pak jde snadno rukou.

...
Posted : 04/10/2017 9:19 am
miroslav.h4
(@miroslav-h4)
Reputable Member

K zmírnění toho "ohraničení" by mohlo pomoci tisknout jako první vnější perimetr. Print Settings -> Layers and perimeters -> Advanced. Zaškrtnout External perimeters first.

Posted : 08/10/2017 4:53 pm
michal.b20
(@michal-b20)
Active Member

Tak jsem narazil na další problém. Zkoušel jsem vytisknout "misku pod květináč". Od začátku kde bylo plné dno, to tisklo dobře. V momentě kdy to přešlo na tisk bez výplně, pouze obvod, tak to poskočilo a vytvořilo to jakovy odskok viz. obrázek. Zkoušel jsem nastavit, aby se tiskl externí perimetr první, ale bylo to ještě horší. Co může vadit?

Posted : 27/10/2017 9:41 am
milos.v
(@milos-v)
Reputable Member

Tak podobne problemy mam se Slic3rem taky. External perimeters first zabere, ale ty otrepky jsou pak hnusne. Jakmile je objekt z venku hladky ale vevnitr se meni struktura (prechod vyplne na plnou nebo zpet, nebo nejake napojky ci vzpery), ta venkovni stena to odnese.

Posted : 27/10/2017 5:39 pm
michal.b20
(@michal-b20)
Active Member

Dobře, ale co to způsobuje ? Tento problém nikdo ne(vy)řešil ?

Posted : 30/10/2017 2:57 pm
milos.v
(@milos-v)
Reputable Member

No jak se to vezme. Ty otřepky jsou místa, kde tiskárna začíná jeden tah. S tím se dájí dělat dvě věci.
1) nastavit Seem position třeba na rear a pak by měli teoreticky být všechny vzadu na jednom místě a tedy jednodušejí zabrousitelné nebo odříznutelné
2) nejlépe netisknout externí perimetry první. Jenže to nás zase zavede zpět k tvému prvnímu obrázku, kde může vzniknout v určitých situacích "zub"

Možná, že to třeba zvládne Simplify3D lépe než Slic3r, těžko říct.
Osobně si myslím, že tomu pomůže dobře navrhnutý model. Musíš vzít v úvahu, že tryska má šířku 0,4mm. Takže pokud spodek tvé misky má šírku například 10,5 cm znamená to vlastně 262,5 linek vedle sebe (zjednodušeně, u kruhu to asi úplně tak nebude). Tiskárna těžko udělá tu půllinku, takže Slic3r to bude muset někde lehce ošidit. Takže obrys udělá přesně 10,5cm, ale ve výplni bude někde trošku dirka. Což ti vadit nebude, ani si toho nevšimneš. A teď takto dotiskne spodek misky, který je pro něho jednoduchý a začně tisknout ty boky. Ve standartním nastavení bude tisknout tři perimetry na každé straně boku. A co když máš šířku stěny modelu třeba 2,2mm a on potřebuje na 6 perimetrů 2,4mm? No hold se to o 0.2mm musí posutnout, aby se to vešlo. A zub je na světě. Třeba na vnitřní straně by tolik nevadil, ale to Slic3r neví.
Ono to vypadá, že si z toho dělám srandu, ale mě to taky pěkně .... Zkus si pohrát s modelem a optimalizovat tlouštky na násobky 0.4, s nastavením počtu perimetrů a výplní a nebo se na to vykašli jako já.

A nebo, jelikož vždy existuje ještě jedno minimálně stejně dobré nebo lepší řešení, najde se někdo další, kdo nám všem pomůže, případně jinak či lépe vysvětli 🙂

Miloš.

Posted : 30/10/2017 9:08 pm
Share:

Please Login or Register