Nevytiskne se podpora (Slicer)  

  RSS
Makak007
(@makak007)
Trusted Member

Dobry den,

jsem uplny novacek, poprve v zivote prvni vikend tisknu 🙂 Uz jsem si par jednoduchych veci vytiskl a ted jsem si nasel jednoduchy model stojanku . Je postaveny na hrane a v teto pozici to pri tisku potrebuje podporu - cili pro me idealni cvicny objekt.

Bohuzel nejsem schopen donutit tiskarnu aby si podporu vytvorila. Neni nekde navod "pro blby" (podrobne, krok za krokem) kde bych mohl pochopit jak se to dela??? Ja jsem zatim list nepopsany a zapasim i s terminy "Support on build plate only" a "Support everywhere".

Predem dekuji za pomoc a radu.

 

 

Posted : 28/04/2019 3:30 pm
Vojtěch
(@vojtech-p6)
Honorable Member

Podíval jsem se na stojánek. Je nějaký speciální důvod, proč ho tisknout na boku? Nejpřímočařeji vypadá ho v Slic3r prostě položit na spodek. To se dělá tak, že se klikne na předmět, potom na ikonu 'Place on face' vlevo na obrazovce (taková ta s šipkou), alternativně místo kliknutí stačí zmáčnknout 'f'. Pak je potřeba kliknout na jednu z vyznačených ploch, kam se má stojánek položit. Et voilà, je možno tisknout bez podpěr.

Co se tisku podpěr týče, tak 'Support on build plate only' udělá podpěry jen pokud vedou přímo z podložky, zatímco 'Support everywhere' udělá podpěry i mezi částmi objektu. V tomto případě 'Support on build plate only' neudělá nic, protože převis je pouze nad předmětem a ne nad podložkou. Tedy pro zapnutí podpěr je nutno vybrat 'Support everywhere'. 

To, jak podpěry vypadají a jak se budou tisknout je možno zkontrolovat v 'Preview' - ikonka s proužkatou kostkou vlevo dole (nebo 'Ctrl-6') poté, co je objekt vyslicován (tlačítlo 'Slice now').

Posted : 28/04/2019 5:33 pm
Makak007
(@makak007)
Trusted Member

Dekuji za info! To je presne co jsem hledal.

Polozit stojanek me samozrejme napadlo ale ja si tento model stahnul hlavne proto abych si pocvicil jak funguji ty podpery. Ten Preview jsem hledal ale on je schovany primo pred ocima 🙂

 

Jeste jeden dotaz: ted jsem si ulozil G-code a podival se na Preview s podperou - ano, uz to funguje, kdyz dam "Everywhere". Ta podpera zjevne bude potreba vytisknout rozpustnym filamentem??? - ted je silne propojena se samotnym modelem, hadam ze to pujde spatne oddelit. Budu muset nastudovat jak to rozdelit model a podperu a tisknout kazdou cast jinym materialem..

Posted : 28/04/2019 5:49 pm
Vojtěch
(@vojtech-p6)
Honorable Member

Rozpustný filament je fajn, ale hrozně drahý. PVA  se rozpouští ve vodě, ale těžko se tiskne a potřebuje před tiskem sušit. Stojí 2500 Kč/kg. BVOH je pohodlnější, ale stojí 5000 Kč/kg. Levný je HIPS (600 Kč/kg), ale ten se používá dohromady s ABS a ABS smrdí a potřebuje izolovanou tiskovou komoru. Navíc se HIPS nerozpouští vodou, ale limonenem a ten zase v čisté formě vyjde na 1000 Kč/litr a dá se jen omezeně recyklovat. Poslední varianta je použít jako rozpustnou podpěru PLA, ta se dá rozpustit horkým hydroxidem sodným za působení ultrazvuku, ale to je zase vyšší dívčí a chce to dost nadšení a odvahy. Samozřejmě materiál pak musí být v hydroxidu nerozpustný, jako třeba ABS nebo Nylon.

Takže normálně se tiskne podpěra ze stejného materiálu jako objekt a slicer mezi ně vloží malou mezírku (cca 0.1mm) tak, aby na podpěře materiál mohl ležet, ale úplně se s ní nespojil. Podpěra potom jde vcelku snadno odlomit - líp tedy kleštičkami, než rukou.

Pokud už se rozpustný filament používá, používá se kvůli ceně jen na interface (přechod) mezi podpěrou a objektem. I tak je spotřeba značná, protože přepínání filamentů má poměrně velký odpad, pokaždé se musí "vypláchnout" tryska tak, aby se extrudoval jen čistý filament a ne směs s přechozím.

Posted : 28/04/2019 6:56 pm
Makak007
(@makak007)
Trusted Member

Hmmmm... diky za vycerpavajici info. Takze suma sumarum - lepsi model postavit tak aby sel vytisknout nebo ho radeji rozrezat na tisknutelne kusy. Budu se zatim drzet pri zemi a postupne zkouset dalsi veci.

 

Dekuji za vas cas a rady.

Posted : 28/04/2019 7:34 pm
Vojtěch
(@vojtech-p6)
Honorable Member

Rozhodně. Proto i Průša má díly tiskárny navržené tak, aby se dobře tiskly a bez podpěr. Podpěry jsou cesta ven z nouze, ale pokud to jde bez nich, vždycky je to lepší. Ale obyčejných, nerozpustných podpěr se není třeba bát, pokud člověk tiskne složité modely, tak nemusí být řezání na části co jdou bez podpěr realistické. Znamená to pak jen něco času s kleštěmi na jejich odtrhání.

Posted : 28/04/2019 8:47 pm
Makak007
(@makak007)
Trusted Member

Ok. rozumim. Vsak ona ta situace casem nastane a podperu vyzkousim... a otrham.

Posted : 28/04/2019 8:55 pm
Share:

Please Login or Register