Notifications
Clear all

První vrstva není zcela rovná  

Page 1 / 2
  RSS
kopr
 kopr
(@kopr)
Active Member
První vrstva není zcela rovná

Ahoj,

poprvé jsem na tiskárně tisknul větší kus na podložce, rozměr objektu na podložce je 80 x 245 mm.

Po vytištění jsem byl nemile překvapen když jsem sundal výtisk z plátu. Objevují se malé rýhy ve výtisku, vrstva není úplně rovná.

předpokládám, že to souvisí s nastavením výšky první vrstvy, ale pokud přiblížím trysku k tiskovému plátu začnou se na vrchní vrstvě (1. vrstvě) objevovat takové vrásky a je z horní strana zvlněná nebo hrbolatá (jako hrubý smirkový papír).

Mám zapnutý 7x7 MBL
Materiál: PLA (Černá Plasty Mladeč)
Tryska: 0.4 mm
Tisknu s výchozími profily Prusa Sliceru pro daný filament.

Můžete mi prosím poradit co bych měl zkusit? Jinak mi přijde, že tiskárna tiskne dobře, kalibrace a kolmost by měla být také v pořádku.

Díky moc,
JK

This topic was modified 1 year ago by kopr
Posted : 04/07/2020 9:19 am
JoanTabb
(@joantabb)
Moderator
RE: První vrstva není zcela rovná

Hi Jacub, 
It looks like your live 'Z' setting, is a little bit too close to the bed (negative number slightly too big)

regards Joan

 

I try to make safe suggestions,You should understand the context and ensure you are happy that they are safe before attempting to apply my suggestions, what you do, is YOUR responsibility. Location Halifax UK...
Posted : 04/07/2020 1:27 pm
kopr
 kopr
(@kopr)
Active Member
Topic starter answered:
RE: První vrstva není zcela rovná

Actually I did try multiple settings on a square piece with:
-840 => gaps between the lines (too high I guess)
-860 => gaps at the perimeters
-880 => so far the best result
-900 => started to be like a sand paper on the top side of the 1st layer
-920 => sand paper look is way more obvious so this is allready too high

So I have stepped back and via binary algorithm, I went through
-890 => mostly the same as -900
-885 => dtto
-882 => dtto
-880 again => the result is the best from all the options mentioned above

then I tried to slowly go up again

-870 => better result than the -880 so I am keeping this setting for now. (see the pictures atttached)

With the -870 Z layer calibration height option it still seems like there is some issue, can this be related to the settings of the "flow rate" or "extrusion multiplier"?

I have not cleaned the spring sheet plate with Acetone yet, so that might be the issue as well?

Maybe I am just perfectionist but I would expect the bottom layer to be actually totally flat surface with a seamless surface without any gaps. Maybe the expectation is actually too much :/ ???

Can someone print those 3 squares on their printer and post a picture of top and bottom layer? 3MF file is available on this link.

Posted : 27/07/2020 8:19 pm
Zoltan
(@zoltan)
Moderator
RE: První vrstva není zcela rovná

A co to zkusit s filamentem od jiného výrobce? S Prusa PLA je to to samé?

even an old man can learn new things 🙂
Standard I3 mk3s, FW 3.10.1 RC1, MMU2S, no closed box, sketchup , fusion 360, PrusaSlicer, Windows 10
PRUSA MINI FW 4.3.3, Prusa Connect Beta...
Posted : 28/07/2020 9:15 am
kopr
 kopr
(@kopr)
Active Member
Topic starter answered:
RE: První vrstva není zcela rovná

@zoltan

Můžu zkusit, PLA mám jen to které přišlo v základu s tiskárnou. Což jsem zjistil, že je také od Plasty Mladeč. Ale asi není problém přikoupit jednu špulku. I tak bych rád zprovoznil tisk s tímto filamentem abych ho nemusel "vyhodit"

Posted : 28/07/2020 10:47 am
Zoltan
(@zoltan)
Moderator
RE: První vrstva není zcela rovná

koukam na obrazky a malinko se mi zda, ze jde o nerovnomernou extruzi filamentu - moznou pricinou mohou byt necistoty ve filamentu

preci  ty diagonalni cary jsou tazene jednou linkou a vypada to jako by to byla prerusovana cara

Uz se delsi dobu chystam podstrcit tady maly doatznicek, aby clovek nemusel pokazde vyzvidat.

Tak  zacnu:

tiskarna byla dodana sestavena nebo jako stavebnice? pokud stavebnice - jak to vzpada s utazenim pritlacneho sroubu s pruzinkou?

jak dopada kalibrace prvni vrstvy  jsou meandry rovnomerne (stejna tloustka cary) a dobre rozlozene?

ty vzorky  ruznymi vyskami trysky zel neni moc dobre rozeznat

predpokladam ze se jedna o hladkou PEI podlozku

co teplota? jaky profil pouzivas?

jiz davneji se tu objevili problemy s plasty mladec, mam pocit ze to byla take cerna - bylo by dobre se tu porozhlednout

 

even an old man can learn new things 🙂
Standard I3 mk3s, FW 3.10.1 RC1, MMU2S, no closed box, sketchup , fusion 360, PrusaSlicer, Windows 10
PRUSA MINI FW 4.3.3, Prusa Connect Beta...
Posted : 28/07/2020 4:14 pm
Umiyaki
(@umiyaki)
New Member
RE: První vrstva není zcela rovná

Smontoval jsem tiskárnu jak nejpřesněji jsem uměl a stejně nebyla první vrstva ideální. Po zkoušení všeho možného v rámci nastavení tiskárny  jsem srovnal hotbed pomocí podložek a bezpečnostních matek a od té doby perfektní první vrstva. Prostě nic se nevyrovná tomu, když se hotbed srovná fyzicky a dost mě štve, že na to Průša nemyslí. Přeci jen je to drahé, pokud člověk nemá doma nějakou tu malinu navíc. Samotné matky a podložky jsou za pár korun.

Posted : 28/07/2020 5:58 pm
Zoltan
(@zoltan)
Moderator
RE: První vrstva není zcela rovná

@umiyaki

Mohl bys prosim upresnit v cem byl problem? V kolmosti? Ta je pro spravnou funkci velmi dulezita.

even an old man can learn new things 🙂
Standard I3 mk3s, FW 3.10.1 RC1, MMU2S, no closed box, sketchup , fusion 360, PrusaSlicer, Windows 10
PRUSA MINI FW 4.3.3, Prusa Connect Beta...
Posted : 28/07/2020 8:35 pm
Umiyaki
(@umiyaki)
New Member
RE: První vrstva není zcela rovná

@zolta

tiskárnu jsem kalibroval/testoval samozřejmě po složení a potom ještě párkrát a kolmost byla vždy 0,0 - 0,01 % přičemž jako mírné vychýlení se  považuje až 0,12%.  Díval jsem se před chvílí do menu a je tam 0,01% jako záznam z poslední kalibrace. U mě prostě nebyla rovná vyhřívaná podložka pod tiskovým plátem vzhledem k tiskové hlavě. Po proměření pomocí pluginu PrusaLevelingGuide do Octoprintu  jsem zjistil, že podložka je směrem ke středu níže. Podotýkám, že test samotné tiskárny při prvotním zapnutí a pár dalších kalibracích vyšel vždy OK bez výhrad. Pokud jsem na podložku položil přesné ocelové pravítko a posvítil za ním baterkou, bylo vidět, že u středu světlo proniká. Takže toto není o montáži, ale tato nepřesnost se musí nastřádat od "přesnosti" nosného "pavouka", vymezovacích válečků, v podložce vrtaných děr, utažení šroubů. Pavouk běhá na ocelových kluzných tyčích naprosto hladce, takže není možnost, že by ho jakkoli křivily.

Samozřejmě toto nebyly nerovnosti jak hrbolatá cesta. Musel jsem pravítko podsvítit, abych je vůbec viděl a nebo použít plugin, ale po fyzickém vyrovnání (Nylock mod) zmizely všechny problémy s první vrstvou. Prostě firmware možná dokáže kompenzovat nakloněnou, ale jinak zcela rovnou plochu, ale nezvládá její zvlnění. Pokud mám aktuálně střed nulu, krajové body mám zarovnány na plus mínus 0,0-0,4. Ale liší se to každým měřením. Pinda má také svoje limity.

This post was modified 1 year ago by Umiyaki
Posted : 29/07/2020 2:49 am
Zoltan
(@zoltan)
Moderator
RE: První vrstva není zcela rovná

@umiyaki

Díky za rozsáhlou odpověď.

Ideální není nic a nikdo. 😉 

 Mesh bed leveling je právě kvůli tomu, aby se srovnali i "hrbolky". Vyvíjení té nejlepší metody se opravdu věnuje hodně času.

Pokud j zkřivená podložka pod plátem, tak se s tím asi nedá udělat nic jiného než si udělal ty,anebo reklamovat - myslím, že takovouhle reklamaci není problém uznat.

Proto já používám texturovaný plát, že zakryje částečné nerovnosti. Je otázka, zda se také pereš s problémem jako má @kopriva-jakub. 

Včer jsem právě tiskl krabičku (ale na MINI) s podstavou 90x100 mm a velká pohoda, skoro "ideálně" hladké.

 

Tak uvidíme, co vyzkoumá @kopriva-jakub.

even an old man can learn new things 🙂
Standard I3 mk3s, FW 3.10.1 RC1, MMU2S, no closed box, sketchup , fusion 360, PrusaSlicer, Windows 10
PRUSA MINI FW 4.3.3, Prusa Connect Beta...
Posted : 29/07/2020 6:27 am
Umiyaki
(@umiyaki)
New Member
RE: První vrstva není zcela rovná

@zoltan

Ten rozdíl křivosti nebyl velký, ale právě na větší tisknuté ploše způsobil, že se vždy objevily v některých částech drobné nitky mezírek, i když jinde byla plocha jednolitá. Vyladit pomocí firmware to nešlo. Jsem přesvědčen, že pro optimální tisk je nejlepší fyzicky rovná plocha než to řešit digitálním posunem nahoru a dolu. Proto mě mrzí, že nemá mk3s možnost mechanicky plochu nakalibrovat a následně už maximálně rovnou dořešit pomocí automatiky firmware. Tato kombinace je alespoň u mě ideální.

This post was modified 1 year ago by Umiyaki
Posted : 29/07/2020 4:33 pm
kopr
 kopr
(@kopr)
Active Member
Topic starter answered:
RE: První vrstva není zcela rovná

@zoltan:

tiskarna byla dodana sestavena nebo jako stavebnice? pokud stavebnice - jak to vzpada s utazenim pritlacneho sroubu s pruzinkou?
Stavebnice, šroub je dotažený tak, že jsou dvířka extruderu mírně "otevřená" a šroub je zarovnaný s extruderem, viz fotky

jak dopada kalibrace prvni vrstvy  jsou meandry rovnomerne (stejna tloustka cary) a dobre rozlozene?
Myslím, že ano, posílám opět fotografii jako důkaz:

ty vzorky  ruznymi vyskami trysky zel neni moc dobre rozeznat
Posílám detail v pořadí -870, -880, -860



predpokladam ze se jedna o hladkou PEI podlozku
Ano

co teplota? jaky profil pouzivas?
Filament: (PLA -> Plasty Mladec -> Plasty Mladec PLA)
Tiskárna: (Original Prusa i3 MK3S)
Nastavení tisku: (0.3mm DRAFT)
Jedná se o oficiální profily, který je v Průša Sliceru
Teploty z profilu viz screenshot níže