Problém s tiskem první vrstvy PETG u větších ploch  

  RSS
RePeteeMe
(@repeteeme)
New Member

Zdravím,
Potýkám se s problémem první vrstvy při tisku z PETG (koupeno v Prusha Shopu). V některých místech na podložce se materiál nechytá (viz obrázek níže). Po odjezdu tiskové hlavy se linka materiálu jakoby zkrabatí a odlepí se od podložky, zatímco na jiných místech drží dobře. Zkoušel jsem zvýšit teplotu trysky na 240°C a o 50% zpomalit rychlost tisku první vrstvy, táke jsem zkoušel ladit parametr Doladění osy Z, kde se pohybuju mezi -0.9 a -0.95, ale nepomáhá to. Další co mě napadlo je, že odmastím podložku pomocí IPA (doteď jsem ji čistil AJAXem na okna), ale i to nepomáhá. Přemýšlím, že zkusím použít aceton, pro nejpřísnější vyčištění podložky, ale mám obavy, kdyby to zabralo, aby to nebylo už moc a abych pak byl schopen tisk z podložky sundat, aniž bych ji nějak poškodil. Separátor (přibalenou lepící tyčinku Kores) jsem ještě nikdy nezkusil použít, tak nevím jak se bude první vrsta dařit s ní. Četl jsem, že je pak ta plocha od lepidla nepěkná na pohled, tak se tomu trochu vyhýbám.
U menších tisků se první vrstva většinou podaří, i když taky se tu s tímto problémem potýkám, třeba že linka výplně nenasadí hned od perimetru, ale začne se chytat k podložce až o pár mm-cm dál ve své trase, takže pak je kus vynechaný.
Napadá vás ještě něco, čím by to mohlo být? Pomůže třeba změnit typ (vzor) výplně první vrstvy nebo ji jen třeba jinak natočit?

Díky všem za případné tipy.

Posted : 11/04/2019 2:47 pm
Tim
(@tim-m30)
Illustrious Member

Sorry - only English.

That looks just like when I tried PETG and had used too much Windex. It reduced adhesion too much. I had to wash the bed in soap and water to get the PETG to stick (Amazon brand); and once clean, the PETG stayed down really well.

It is always wise to get more than one opinion......
Posted : 11/04/2019 10:45 pm
RePeteeMe
(@repeteeme)
New Member

Hi. Thank you for your tip. I did it almost exactly same like you. I washed the bed with Acetone and then with soap and water to get rid of the Windex. But the problem still remain. It is much better but there are some same spots on the bed, where I have this problems with the first layer. See the image below.
Is it possible that static electricity may cause the problem? I am thinking about grounding the bed somehow to get rid of static electricity.

Did someone try this?

Posted : 13/04/2019 11:52 am
josef.k21
(@josef-k21)
Trusted Member

zdravím,

je-li dobře vyčištěná podložka, pak připadá mi to jako nerovná podložka, zkusil bych vyrovnání 7 x 7 bodů, což umí oficiální FW od verze 3.70 RC1.

MK3 + Fusion 360 + SlicerPE...
Posted : 13/04/2019 8:00 pm
Tim
(@tim-m30)
Illustrious Member

That photo after washing looks like the first layer is a bit too squished, too low; I've read that PETG is better with a thicker layer, it also helps with part removal. You could try moving Z-cal up 50 micron.

Another place to check: Your perimeters look good while the infill looks bad: it might be the solid infill extrude width is set too large in your slicer.

It is always wise to get more than one opinion......
Posted : 13/04/2019 9:54 pm
Vojtěch
(@vojtech-p6)
Honorable Member

Krabacení je jasný symptom příliš tenké vrstvy (příliš záporné Live Z). Naopak nechytání a táhnutí stopy za sebou je nedostatečně přitlačená vrstva (málo záporné Live Z). Takže to vypadá na křivou desku, kterou auto-leveling nedokáže vyrovnat. Jak už se psalo výše, nový fw s 7x7 levelingem by to mohl vylepšit, pokud ne, bude to chtít vzít nějaké hodně rovné pravítko a podívat se, kde se ta křivost bere.

Posted : 26/04/2019 10:12 pm
elžbieta weronika.k
(@elzbieta-weronika-k)
New Member

Dobrý den,

mám podobný problém a zajímalo by mě, jak jste dopadl?

Mně ten nový FW 3.70 pomohl alespon v tom, že tisknu. Ale nerovnoměrně. Takže mi přijde, že podložka je prostě křivá.

Posted : 01/05/2019 3:31 pm
v_s
 v_s
(@v_s)
New Member

Vypadá to na špatně odmaštěnou podložku v daném místě (stačí lehký otisk prstu) případně příliš nízká vrstva.

Posted : 15/05/2019 5:57 pm
zoltan
(@zoltan)
Member Moderator

Zdravím @repeteeme,

povedlo se problém nakonec vyřešit? Když ano, tak jak?

Po zkušenosti s PETG na hladké podložce, bych ji asi celou namazal lepidlem, jelikož se mi modelem s plochou cca 0,5 cm2 povedlo utrhnout kus fólie.

even an old man can learn new things 🙂
Standard I3 mk3s, FW 3.9.0, no closed box, sketchup , fusion 360, PrusaSlicer, Windows 10
PRUSA MINI FW 4.1.0, technical background...
Posted : 08/10/2019 1:37 pm
ma-pa
(@ma-pa)
Active Member

Ahoj mám ten sám problém, jen jsem se chtěl zeptat dá se nějak kalibrovat první vrstva s PETG? 

vždy se mě to zeptá před kalibrací jestli jsem vložil materiál PLA. Dělám něco špatně nebo se kalibruje vždy na PLA? 

 

Posted : 24/10/2019 7:28 am
Baron
(@baron)
Eminent Member
Posted by: @ma-pa

Ahoj mám ten sám problém, jen jsem se chtěl zeptat dá se nějak kalibrovat první vrstva s PETG? 

vždy se mě to zeptá před kalibrací jestli jsem vložil materiál PLA. Dělám něco špatně nebo se kalibruje vždy na PLA? 

 

Kalibrace první vrstvy se dělá vždy s PLA a je pak platná i pro všechny ostatní materiály. Záleží jen na tom jak pečlivě je udělaná 😉 

Lehký niance lze už pak doladit při tisku pomocí položky v menu "Ladit osu Z".

MK3S + MMU2S in Enclosure, FW 3.9.0, Toshiba FlashAir W-04...
Posted : 24/10/2019 9:42 am
Baron
(@baron)
Eminent Member

malé doplnění...až vyjde FW verze 3.8.1 tak už bude možné si vybrat materiál pro kalibraci viz https://forum.prusaprinters.org/forum/original-prusa-i3-mk3-czech-cesky-obecna-diskuze-oznameni-a-novinky/firmware-3-8-1-rc1-pro-original-prusa-i3-mk3s-mk3-2/

MK3S + MMU2S in Enclosure, FW 3.9.0, Toshiba FlashAir W-04...
Posted : 24/10/2019 10:46 am
pavel.r8 liked
zdenda.zn
(@zdenda-zn)
Trusted Member

Nemyslím si, že by volba materiálu měla na kalibraci vliv. PLA je zvoleno kvůli své nízké teplotě zpracování. Jinak podle fotek je to jasně mastná podložka. Čistit zásadně za studena, stačí IPA. Zkus podložku otočit, vyčistit a zkusit tisknout něco na ta místa, kde to nedrží (ve Sliceru si posuň předmět do stejného místa, ať nemusíš tisknout nic obrovského a v pohodě stačí dvě vrstvy). Pak uvidíš, jestli tam bude rozdíl.

Posted : 24/10/2019 12:19 pm
zoltan
(@zoltan)
Member Moderator

PETG na tak velkou plochu bez separátoru na PEI podložce bych se moc bál, že budeš pak mít podložku jako součást finálního výrobku.

Co se týká první vrstvy bych si dovolil nesouhlasit první vrstva musí být šitá na materiál, já jsem si v minulosti pomáhal tím, že jsem při kalibraci PETG ručně doladil teploty. Ladit až při tisku se také dá, ale ...

Jak píše baron, 3.8.1 RC1 již nabízí výběr materiálu pro kalibraci (vyslyšeno vícero požadavků ze strany komunity) , ale není to oficiální release pro běžné uživatele.

Od určité doby (kdy se mi povedlo urvat malinkým modelem kus PEI fólie) tak raději PETG tisknu na texturovanou s malou příměsí Kores lepidla, (aby to lépe drželo) které se po oddělení od plátu smyje. Navíc texturovaný plát zakryje malé nerovnosti první vrstvy. 

U PETG se doporučuje, aby první vrstva byla rozpláclá víc než u PLA.

-0.95  je už celkem hodně i na mně. Takže malinko zvednout.

even an old man can learn new things 🙂
Standard I3 mk3s, FW 3.9.0, no closed box, sketchup , fusion 360, PrusaSlicer, Windows 10
PRUSA MINI FW 4.1.0, technical background...
Posted : 24/10/2019 12:48 pm
zdenda.zn
(@zdenda-zn)
Trusted Member

Ono to s tou první vrstvou a hodnotou 0.95 není pravidlo. Někde na výukovém videu přímo od Průši bylo řečeno, že výška by neměla přesáhnout 1mm, jenže pak někde v dalším videu to měli na 1,150. Já osobně mám na MK3 0,645 ale na MK3S se nedostanu pod 1,250 na hladkou a 1,480 na práškovou. Můžu snižovat, zvyšovat PINDu a stejně mi to nepomůže k tomu, abych se dostal pod 1mm. Bohužel u mě to je nejspíš tím, že jsem musel upravovat heatbed, aby byl vůbec v rovině s tryskou, takže mám celej spodek přizvednutý oproti původní výrobě.

Utrženou folii mám taky za sebou, ale to bylo tuším u materiálu ABS. Koupil jsem si náhradní, ale nakonec jsem to nepřelepil, protože jsem si spočítal, že čas strávený sundáváním staré folie se nerovná koupi nové podložky. Navíc druhá strana té utržené funguje úplně stejně. Za tohle bych chtěl pochválit kluky od Prusa, že u toho přemýšleli. 😉 

Jinak s PETG na hladkou podložku u velkých ploch opravdu opatrně a asi nejlepší je použít separační pásku, která se nalepí na místo tisku a pak se strhne bez známek poškození podložky. Nebo používat jen práškovou a je klid. Za tepla to na ní drží a za studena to odpadne samo bez nutnosti používat nějaké násilí.

Posted : 25/10/2019 12:11 pm
Share:

Please Login or Register