Problém s rovností modelu ABS-T (deformace při tisku)  

  RSS
jakubhaumer
(@jakubhaumer)
Active Member

Zdravím 

Při tisku modelu z materiálu ABS-T se mi od podložky při tisku odlepují hrany a modelu se tak spodní strana zvedne a zakulatí tak cca o 5mm. Nevíte někdo co s tím? Neměl bych nastavit na podložce menší teplotu ,i když výrobce udává teplotu 100 stupňů, aby nedocházelo k deformaci kvůli teplotě, nebo je to něčím jiným? Myslíte, že by tomuhle problému pomohl přechod na podložku místo s hladkým povrchem na podložku se zrnitým povrchem?

 

Budu rád za všechny rady. Děkuji

Posted : 06/11/2019 7:30 pm
david.t2
(@david-t2)
Noble Member

Snížit výšku první vrstvy (víc připlácnout na podložku), perfektně čistá podložka, zvýšit teplotu podložky, snížit teplotu trysky, zvýšit teplotu v místnosti, odstranit průvan, zavřít tiskárnu pod kryt, orientovat výtisk spíš na výšku než na šířku, změnit typ a orientaci výplně. Ne nutně všechno na jednou a ne nutně v tomto pořadí, nicméně toto jsou body, v kterých lze experimentovat. ABS je obecně dost problematické, zejména pokud má tištěný předmět větší plochu.

Posted : 07/11/2019 9:21 am
zoltan
(@zoltan)
Member Moderator

Téměř není co dodat, jen poznámku:

Pokud začínáte s 3d tiskem, tak bych tisk z ABS nechal na další fázi a zamyslel se zda je nezbytné tisknout z ABS a jestli by nestačil PETG, který je také celkem odolný ale uživatelsky mnohem přátelštější.

Tisknout z ABS bez krytu není vhodné, naopak teplota musi byt vyssi, aby objekt v prubehu tisku nemel vysoky teplotni rozdil mezi jiz vytistenou a tistenou casti (pozor pri vysokych teplotach okoli vam zase muze filament meknout u kolecek podavace - bondtechu a muze se vam ucpat tryska).

Netisknete z ABS velke modely dle moznosti.

even an old man can learn new things 🙂
Standard I3 mk3s, FW 3.9.0, no closed box, sketchup , fusion 360, PrusaSlicer, Windows 10
PRUSA MINI FW 4.1.0, technical background...
Posted : 07/11/2019 3:54 pm
v_s
 v_s
(@v_s)
Honorable Member

Obecně se nedoporučuje bez vyhřívaného boxu tisknout z ABS objekty, kde některý z rozměrů překračuje 80mm.

Pro lepší přilnavost doporučuji nastavit min 5mm skirt (límec) kolem objektu.

Posted : 09/11/2019 5:38 am
jakubhaumer
(@jakubhaumer)
Active Member

@vojtech

Tím skirt myslíte brim?

Posted : 13/11/2019 3:57 pm
zoltan
(@zoltan)
Member Moderator

zde je vlákno se zajímavým řešením "límce" pouze v rozích 

https://forum.prusaprinters.org/forum/original-prusa-i3-mk3s-mk3-assembly-and-first-prints-troubleshooting/printing-multiple-items-causes-crash/#post-173382  

even an old man can learn new things 🙂
Standard I3 mk3s, FW 3.9.0, no closed box, sketchup , fusion 360, PrusaSlicer, Windows 10
PRUSA MINI FW 4.1.0, technical background...
Posted : 13/11/2019 5:27 pm
milos.v
(@milos-v)
Reputable Member

Osvědčili se mi helper discs (viz odkaz výše). To ale řeší odlepování od podložky, neřeší stále deformace objektu při tisku. I přes to, že mám tiskárnu v boxu mi ABS prostě nevytiskne pěkně rovný objekt, obzvláště pokud to je na první pohled vidět, třeba kostka. Takže ho téměř nepoužívám. PETG je bez problémů, pokud nechcete vyhlazovat acetonem.

Nyní jsem vyzkoušel ASA a musím říct, že výsledky jsou výrazně lepší než s ABS. Krásně rovný tisk, bez kroucení. Někdo další máte zkušenost?

Miloš

 

Posted : 13/11/2019 5:36 pm
zoltan
(@zoltan)
Member Moderator

Já se v dohledné době chystám zakoupit ASA a vyzkoušet, zatím jsem si vystačil s PETG, ale jsem zvědavý. Doufám že si nebudu muset pořídit na ASA box, to by už hrozilo vyhoštění 😀 

even an old man can learn new things 🙂
Standard I3 mk3s, FW 3.9.0, no closed box, sketchup , fusion 360, PrusaSlicer, Windows 10
PRUSA MINI FW 4.1.0, technical background...
Posted : 13/11/2019 5:38 pm
milos.v
(@milos-v)
Reputable Member

Tiskl jsem teda ASA v boxu, ale stejně proti ABS úplně luxusní výsledek. V těch samých podmínkách bylo ABS deformovaný ale ASA držela přesný tvar jako PLA.

Za box tě nevyhostí, já nechal ležet tiskárnu přesně tam kde byla, jen jsem přes ní hodil jeden IKEA stolek. Bez spodku, jen ten vršek. Aspoň se na to nepráší. Vlastně jsem nepochopil, proč to celé musí stát na podstavci z IKEA stolku, nestabilní, papírový. Ten vršek je skvělý nápad, ale prostě nechat stát tiskárnu tam kde je, tzn. na dobrý pevný podložce/stolu.

 

Posted : 13/11/2019 8:33 pm
Share:

Please Login or Register