[Solved] PETG přichytávání materiálu na trysku?  

  RSS
horive023
(@horive023)
New Member

Zdravím, dnes se mi objevil problém při tisku z PETG. Varuji, že tohle bude asi delší post, ale neumím to méně obkecat 🙂

Díky každému, kdo si to přečte a beru klidně i pomoc v podobě odkazu na články, či videa, která Vám mohly pomoci s podobným problémem!

 

Chci vytisknout větší plochu cca (15 x 1,5 x 0,5cm). Z toho důvodu jsem zvolila PETG.
Včerejší testovací výtisk proběhl více-méně v pořádku. Všimla jsem si jen u první vrstvy drobným čar).

 

Dnes jsem chtěla vytisknout stejný objekt (drobné úpravy), ale se stejným nastavením z PrusaSlicer pro PETG.

1. prvně jsem si všimla, že po kalibraci se vždy drobně zachytí fillament na trysce

2. když tlačí tryska první vrstvu na kraji heatbed, nejprve z ní nejde nic, ale pak vytlačí více materiálu a přesune se tvořit límec.

3. tryska si objede svůj límec kolem modelu v pohodě, vrstva vytlačovaného materiálu je taky v pořádku (by voko podle manuálu vypadá stejně)

4. začne se tisknout první vrstva - obrys je v pohodě a poté, jak začne vyplňovat spodní vrstvu, začne na sebe nabalovat fillament. Ale pomalu, napřed to není vůbec vidět.

Všimla jsem si toho až v půlce první vrstvy, kdy začaly být linky vrstvy "střapaté". Zastavila jsem tedy tisk a očistila trysku.
Problém ale bohužel pokračoval a to tak, že se mi postupem času začal na trysce tvořit nábal fillamentu. Vše stále na první vrstvě.

Ke konci první vrstvy jsem tisk nakonec zastavila, protože na trysce už byla menší kapka fillamentu a první vrstva byla pěkně zvlněná.

Viz.  po zastavení tisku úplně

Tryska po zastavení tisku a zchládnutí (ten fillament mi z té trysky vytéká strašně rychle, když je předehřátá)

V průběhu tisku

Tady to už vypadá, že se na trysce vytvořila větší vrstva fillamentu a nabourává tak spodní tlačené vrstvy)
Ještě chvíli jsem to nechala běžet, myslela jsem si, že se prostě nalepila "struna" na trysku a pak to odpadne a já to třeba stihnu z výtisknu oddělat a bude to v pohodě.

Máme ji jen 10 dní (plně sestavená) a já na ni tisknu jen týden. V podstatě ji šéf pořídil, aby jsme (spíš já) na ni "blbli, učili se a tiskli naše"reklamní" kraviny pro klienty. Takže já jsem noob, který se do minulého týdne snažil načíst, nakoukat a nastudovat k 3D tisku, co to šlo.
Což o to, mě to chytlo a baví mě to 😀

 

Mám pár postřehů proč by to mohlo být, ale bohužel omezený čas to v kanceláři řešit (i tohle píši už z domu).

 

1. Nemohla se nějak ucpat tryska? Já bohužel nějak nevím, jak ucpaná tryska vypadá, nebo se projevuje (buď netlačí málo, nebo vůbec jak jsem se dočetla), ale tento případ mi přijde spíš jiný?
2. První vrstva držela dobře, neodlepovala se u prvního výtisku, ale je možné, že se podložka ušpinila? (očistila jsem ji podle doporučeného návodu, když nemáte IPA)
3. Špatně nastavená výstupní data pro tisk? Ale zvedla jsem teplotu první vrstvy a heatbed o 5° oproti předchozímu výtisku (kde se mi na spodní vrstvě objevily ty čáry). 
4. S největší pravděpodobností se mi fillament zachytí na trysku a začne se nabalovat, ale proč? Nevidím, že by na první vrstvě tahal struny, nebo narážel do vrstev vedle (např. kdyby byla špatně výška trysky).
5. Mám zkusit tenhle větší výtisk udělat PLA? Nebo jiným PETG? (mám dva, tiskla jsem před tímto z druhého PETG menší objekt a bezproblému) U PLA mám strach, že takto větší plocha mi nebude držet na podložce.

Jedná se o tiskárnu i3 MK3S. Zakoupená minulý týden, tudíž by tam měl být poslední firmware.

V kanclu se snažíme držet stabilní teplotu kolem 21-23° Vlhkost nevím, musíme ještě pořešit, ale plánujeme tiskárnu stejně umístit do nějakého uzavřeného prostoru (to stejné s fillamenty potom).
Fillamenty vždy vracím do sáčku s pohlcovačem vlhkosti. 

Za jakýkoliv postřeh budu vděčná. Díky a tisku zdar! V.H.

btw: Takto dopadl ten první výtisk. V podstatě jediná nespokojenost je písmo a to proto, že je na tisk z PETG ještě moc tenké?! 

This topic was modified 10 months ago by horive023
Posted : 16/10/2019 5:29 pm
horive023
(@horive023)
New Member

Doladit osu Z při tisku.

Jak jednoduché 😀 Ještě teda musím zjistit, proč ji musím doladit při zahájení tisku, jak to, že se špatně kalibruje.

Posted : 17/10/2019 11:21 am
Baron
(@baron)
Eminent Member

Ona se sama špatně nekalibruje 😀 Ale soudě dle popisu a obrázku ji trošku zvedni. Máš ji moc nízko.

MK3S + MMU2S in Enclosure, FW 3.9.0, Toshiba FlashAir W-04...
Posted : 17/10/2019 5:20 pm
horive023 liked
zoltan
(@zoltan)
Member Moderator

Jo říká se, že nejdůležitější na baráku jsou základy,  tak na 3d tisku první vrstva.

Je lepsi udelat 2x kalibraci první vrstvy než zahodit 2 hodinový tisk. Na tabletu nevidim presne jestli je to texturovana nebo hladká podložka.

Ale vsichni doporucuji pro PETG (nezavisle na typu podlozky)poradne vypucovat jemnou houbickou se saponatem na nadobi a oplachnout horkou vodou až bude z ní stékat bez smaceni. Pokud mas hladkou podlozku a PETG tak pozor ,pokud se ti prvni vrstva dobre prilepi tak drzi tak dobre, ze muzes strhnout folii- mne se to povedlo figurkou, ktera mela na desce plochu mensi nez 1cm2.

U texturovane podlozky mi velmi dobre funguje potrit tycinkou lepidlem a pote pretreni izopropylem-ale ne az do sucha. U hladke zase tycinka umozni lepsi prilnuti prvni vrstvy ale hlavne odtrzeni modelu bez poskozeni podlozky.

Co se tyka teploty tak pri tisku vubec nevetram - nedochazi k proudeni vzduchu. Na uzavreni pozor, nekdy to konci prehratim filamentu tam, kde to neni potreba (u ozubench kolecek podavace) pokud je uvnitr skrine moc vysoka teplota.

Hlavne doporucuji cist a cist tady na foru.Nejucinnejsi ale za to nejdrazsi je ucit se na vlastnich chybach.

Takze zdar prvni vrstve 😊 

This post was modified 10 months ago by zoltan
even an old man can learn new things 🙂
Standard I3 mk3s, FW 3.9.0, no closed box, sketchup , fusion 360, PrusaSlicer, Windows 10
PRUSA MINI FW 4.1.0, technical background...
Posted : 17/10/2019 7:30 pm
horive023 liked
zoltan
(@zoltan)
Member Moderator

Jeste k vytekajicimu filamentu je dobre ho opatrne vcas uskubnout aby se nezacal nabalovat uz pri kalibraci podlozky pred tiskem a po tisku peclive ocistit.

Moje zkusenost s nabalovanim je take v pripade, ze je tryska u prvni vrtsvy naopak vysoko, tim se prvni vrstva neuchyti a je strzena vrstvou druhou anebo vedlejsi carou na stejne vrstve.

nelitoval bych cas ani filament na poradne natrenovani prvni vrstvy, treba vytisknutim ctverecku 5x5cm s vyskou treba 2 mm.

Pouzitim tycinky s lepidlem drzi i vetsi plocha z PLA. Hlavne na okrajich ma tendenci stydnutim se pokroutit.

Ne kazdy filament i kdyz je ze stejne rodiny drzi stejne a chova se stejne u prvni vrstvy. V nejnovejsi verzi FW 3.8.0 uz si muzes nadefinovat az 8 ruznych "podlozek" vcetne zkalibrovani jejich prvni vrstvy. Treba muzes zvolit nazev podlozky TxPlGaBl ktera bude definovat Tx-texturovanou podlozku kalibrovanou na Pl-PLA, GaBl- galaxy black

even an old man can learn new things 🙂
Standard I3 mk3s, FW 3.9.0, no closed box, sketchup , fusion 360, PrusaSlicer, Windows 10
PRUSA MINI FW 4.1.0, technical background...
Posted : 17/10/2019 7:51 pm
horive023 liked
horive023
(@horive023)
New Member

Díky. Byl to problém s výškou první vrstvy. 

Podložka je hladká a čistím ji IPA před každým tiskem. Takže tento problém prozatím nemám 🙂

Vrátila jsem se k PLA, přeci jen je to asi na začátky to nejlepší. Ale díky za ten tip s podložkama. A filament se snažím chytat hned než začne "kalibrovat" a pak než je tisk. Někdy to vyjde, někdy ne 😀

Momentálně řeším underextrusion a overextrusion v jednom výtisku 😀 

Zkusím znovu MESH Bed Leveling, protože se problém projevuje u větší plochy na různých místech. Ale přijde mi, že na stejných. I když je mi divný, že by se projevoval i ve vyšších vrstvách výtisku.

Je mi divný, že právě v jedné části pouští filamentu málo a na druhém konci ho už je zase moc :/

+ v jedné vrstvě (výšce Z) něco divně cvaká, ale extruder to není. Prdla jsem na něj tečku, abych viděla, jestli vynechává, nebo ne a podává plynule, tak teď nevím 😀

Posted : 29/10/2019 12:10 pm
david.t2
(@david-t2)
Noble Member
Posted by: @zoltan

Pokud mas hladkou podlozku a PETG tak pozor ,pokud se ti prvni vrstva dobre prilepi tak drzi tak dobre, ze muzes strhnout folii- mne se to povedlo figurkou, ktera mela na desce plochu mensi nez 1cm2.

Základní pravidlo při sundávání výtisku z PETG - musí se počkat, dokud to úplně nevychladne. I pak to může být problém, ale je to rozhodně menší problém než za horka.

Jinak já ještě při tisku z PETG zvedám první vrstu o cca 50um nahoru (v porovnání s PLA), aby to tak nelepilo.

Posted : 29/10/2019 2:37 pm
vladimir.s11
(@vladimir-s11)
Estimable Member

Nejlepším řešením pro přilnavost tisku je 3D lac, www.materialpro3d.cz Ověřil jsem osobně mnoha desítkách tisků, výborný!!! Nástřik je jen málo,  jeden spray mě vydrží cca rok. (150 dní tisku)

Posted : 29/10/2019 3:40 pm
pavel.r8 liked
v_s
 v_s
(@v_s)
New Member

Na PEI jsem nikdy nemusel patlat ani lepidlo ani žádný lak... stačí jen precizně odmaštěná podložka (IPA) a vyladěná 1. vrstva.

PEI používám jak na tiskárnách s autolevelingem tak i bez a ještě se mi nestalo, že by se mi výtisk utrhnul nebo nedržel na podložce.

Nesetkal jsem se ani s problémem kdy se TPU příliš chytne PEI. Tisknu PLA, PET, ABS a TPU

Posted : 30/10/2019 11:24 am
Share:

Please Login or Register