Problemy s prichytavanim PLA na podlozku  

  RSS
martincohen
(@martincohen)
Active Member

Ahoj,

kupil som stavebnicu i3 MK2 pred asi dvomi mesiacmi a uz par tyzdnov bojujem s dost podivnym problemom. PLA mi nechce drzat na podlozke. Podlozku samozrejme cistim alkoholom (IRON). Pouzivam standardne nastavenia PLA a taktiez standardny dodany kotuc s Prusa PLA filamentom.

Symptomy:

- Pri V2Calibration sa print odlepi vzdy okolo rohov a vertikalne ciary sa zdaju byt uzsie (vid prilozene fotky)
- Pri aktualnej vyske PINDA sa z adjustment pohybuje medzi -0.500 (vyska ktoru by som rad pouzival -- minimalna deformacia prvej vrstvy) a -0.600 (vyska ktoru musim pouzivat s celkom zasadnou deformaciou prvej vrstvy -- stale nezarucuje ze to udrzi).

Ciastkove zistenia:

- Podlozka sa zda byt jemne zvlnena, ale predpokladam ze to riesi prave Z Calibration pred tlacou.
- Skusil som pouzit prilozene lepidlo a to vyrazne pomohlo, ale pokial viem PLA by ho nemalo potrebovat.
- Po prvej instalacii tlac fungovala krasne, degradacia nastala az 1-2 tyzdne po zostaveni.
- Vsetky testy a kalibracie zbehnu uspesne.
- Teplota podlozky a trysky vypadaju v poriadku (podla displeja)

Prikladam par fotiek z kalibracie ktore by snad mohli pomoct.

Nemate niekto skusenost s podobnou situaciou? Som z toho dost zufaly.

Pekny den.

Posted : 06/12/2017 11:19 am
jan.p18
(@jan-p18)
Trusted Member

no viděl bych to na:

  • odmastit s IPA

  • snížit lehce extruder - nastavení Z osy

  • zpomalit tisk první vrsty. Mám nastaveno 30% a je to pak přilepené až až
  • ...
    Posted : 06/12/2017 11:53 am
    Katy
     katy
    (@katy)
    Active Member

    Ahoj, mám stejný problém. Po nějakém čase se věci přestanou chytat, i když čistím IPA. Zjistila jsem náhodou, že když použiju k vyčištění HG odstraňovač nálepek (stačí jednou - zasmradí celé obydlí) a pak přetřu IPA, tak se přilnavost obnoví a dál nějakou dobu stačí zas jen IPA. Už se mi to stalo 2x a 2x zafungovalo, tak třeba to někomu taky pomůže.

    ...
    Posted : 06/12/2017 10:43 pm
    v_s
     v_s
    (@v_s)
    Honorable Member

    Pokud nedrží PLA ani po čištění IPA zkuste zdrsnit podložku hrubou stranou houbičky na nádobí poté odmastit...

    Posted : 07/12/2017 4:49 am
    pavel.b12
    (@pavel-b12)
    New Member

    Dobrý den všem,
    stejný problém s přichytáváním PLA na podložku, zkoušel jsem IPA, tech. líh, stejný Clin, jaký má Průša na videu 😉 - alkoholové ubrousky... dokonce i tu drsnou stranu houbičky. První část meandru je OK, minimálně poslední linka je vždy povolená. Jakmile zkusím tisknout - ať už logo, nebo třeba píšťalku, "rámeček" a první vrstva jsou strhávané a nedrží. Prakticky nezáleží na tom, jestli jsem ze zoufalosti použil lepidlo, nebo jen "čistou" podložku.

    Na foto: Zleva - doprava:
    1.) 3. vrstva - celý výtisk se úplně odlepil
    2.) 1. vrstva - jasně jde vidět, že plast nepřilne na podložku - nastavená 50% rychlost, zkusím ještě snížit
    3.) Další tisk vypadá +- přijatelně
    4.) výsledek předchozího tisku V2 kalibrace - G.code (bez doplněného obdelníku) - poslední linka meandru.

    Mám už jednošroubovou pinda sondu, pokud se ji snažím ještě snížit, tak už jsem příliš nízko, protože závity na sondě s držákem prostě moc nekamarádí a neumožňují hladký posun výšky.

    Zkouším kompenzaci "Z" osy - snížit trysku, ale zatím žádný viditelný rozdíl.

    Totální začátečník, co si omylem pořídil stavebnici místo hotové tiskačky ;)...
    Posted : 13/12/2017 11:57 am
    miroslav.h4
    (@miroslav-h4)
    Reputable Member

    Tryska je vysoko, snížit klidně o 0,1 - 0,15 mm.

    Posted : 13/12/2017 12:11 pm
    pavel.b12
    (@pavel-b12)
    New Member

    Díky za tip, takovouhle hodnotu jsem se bál nastavit. Ale vypadá to, že to byla správná cesta. Stále jsem nechal nízkou rychlost (30%) - nakonec jsem se zastavil na hodnotě .250 mm -> výsledek je podstatně uspokojivější.

    Pokusím se udělat 2 změny - znovu seřídit PINDA + najít sweetspot výška Z osy / rychlost tisku.

    Jak jste si všimli, vyměnil jsem i filament (stále PLA, jiný výrobce...) - a vyslal jsem kolegu nakoupit silicagel.... už se chytám všeho, co jen vzdáleně připomíná stéblo.

    Totální začátečník, co si omylem pořídil stavebnici místo hotové tiskačky ;)...
    Posted : 13/12/2017 1:30 pm
    miroslav.h4
    (@miroslav-h4)
    Reputable Member

    Ještě níž s tou tryskou, klidně i na -300 nebo i na -350, filament musí být trochu rozmáčknutý a bude to držet.

    Posted : 13/12/2017 1:41 pm
    pavel.b12
    (@pavel-b12)
    New Member

    🙂 svou první jarní brázdu jsem vyoral minulý týden, takže jsem se prostě bál. Ale asi se mnou budete souhlasit, když řeknu - kdo se bojí, nesmí nejen do lesa, ale ani 3D tisku. S tím, že si holt objednám novou podložku jsem smířený 😉

    Už tisknu asi 3. legrácku, ale "píšťalka" stála za to... snad mi guru Průša promine, že jsem tisk ukončil, než se natiskly jeho iniciály....

    Velmi děkuju za pomoc. Teď už filament drží na podložce i při 100% rychlosti...

    Totální začátečník, co si omylem pořídil stavebnici místo hotové tiskačky ;)...
    Posted : 13/12/2017 2:34 pm
    pavel.b9
    (@pavel-b9)
    Estimable Member

    Pan Průša se jistě nebude zlobit ani kdyby jste si tam dal své iniciály. Myslím, že pro něj je důležitý spokojený zákazník.
    Osobně jsem koupil stavebnici a první tři měsíce v pohodě pak nastal problém se zaseknutím a tak jsem několikrát rozebral a složil trysku a pokaždé jsem ke svému údivu měl jinou výšku Z pro doladění takže mohu li soudit pokaždé když se něco upraví je třeba si to znova zkalibrovat a doladit.
    V každém případě spoustu spokojených hodin tisku.

    Posted : 14/12/2017 3:49 pm
    pavel.b12
    (@pavel-b12)
    New Member

    Postupně zkouším tisknout různé modely, kombinace, s lepidlem na podložce - i bez. V podstatě jen ze zvědavosti jsem zkusil nařezat tygříka z thingiverse na 0.05 mm - a všiml jsem si i u předchozího výtisku, že po určité době se výtisk v některých částech "odlepuje" od podložky.. - výtisk je jakoby mírně zkroucený.

    Napadají mně 2 možnosti:
    - nevyhovující teplota BED - co myslíte, zvýšit? snížit?
    - nerovnoměrná teplota BED - teplotní rozdíl mezi "tělem" a "tlapou" zkroutí materiál atd...

    U menších modelů jsem si toho nevšiml - tam zřejmě nedojde k problému s teplotou....

    Totální začátečník, co si omylem pořídil stavebnici místo hotové tiskačky ;)...
    Posted : 15/12/2017 1:42 pm
    v_s
     v_s
    (@v_s)
    Honorable Member

    Chce to trysku ještě trochu níž.
    Případně zdrsnit PEI houbičkou na nádobí (drsnou stranou)

    Posted : 15/12/2017 2:19 pm
    miroslav.h4
    (@miroslav-h4)
    Reputable Member

    Podívej se pozorně na skirt (linku kolem modelu). Tady není vůbec přichycen k podložce, stopa filamentu na podložce je kulatá. Trysku dolů, říkám to už potřetí. Skirt musí být trochu rozpláclý, tohle skutečně nemůže a nebude držet!

    Posted : 15/12/2017 2:21 pm
    v_s
     v_s
    (@v_s)
    Honorable Member

    To jen tak vypadá má skirt nastavený na 2 vrstvy ...

    Posted : 16/12/2017 8:02 pm
    miroslav.h4
    (@miroslav-h4)
    Reputable Member

    Ale i kdyby tam měl nastaveny 2 nebo i 3 vrstvy tak na té nejspodnější musí být vidět to "rozplácnutí" kdy to tryska natlačí na podložku. Tady se divím že se ten skirt vůbec drží trochu podložky....

    Posted : 16/12/2017 10:20 pm
    Share:

    Please Login or Register