PLA a deformace behem tisku  

  RSS
radek.d3
(@radek-d3)
New Member

ahoj, tiskarnu mam od patku, takze stale jeste resim takove zacatecnicke problemy. zkousel jsem to hledat, ale asi spatna volba klicovych slov.
kazdopadne muj problem je nyni v tom, ze se mi model odlepuje (krouti) od podlozky.
pouzivam originalni filament PLA zelene barvy a tisknu na teploty 210/55

poradi nekdo, cim by to mohlo byt ? vsude psali, ze PLA netrpi na deformaci pri chladnuti tak, jako ABS, ale mne to teda pracuje dost. viz. obrazek.

...
Posted : 19/12/2016 7:15 pm
radek.l3
(@radek-l3)
Active Member

tohle se mi taky sem tam stává dal jsem si tisknout 3 stejný věci vedle sebe a u jedny se mi začal zvedat roh
a to jsem to předtím odmastil IPA odmašťovačem.
někdy to udělá někdy ne těžko říct v čem je zakopanej pes.
Kolik máš doladěnou osu Z první vrstvy já jsem si ze začátku nastavil tak na 0,500 a to se často zvedaly rohy ted to mám kolem 0.600 a je to mnohem lepší

...
Posted : 19/12/2016 10:12 pm
petr.k13
(@petr-k13)
Active Member

Ahoj, to vypada na zkusebni vytisk Batmana vid? 🙂 Ja pouzivam sw S3D a tam je teplota hotendu 215 a bedu 55, coz mas take. Nicmene spicate rohy se obcas odlepuji, proto je lepsi pouzivat skirt/brim funkci. Coz znamena, ze tiskarna vytiskne kolem modelu dalsi linky (skirts), tim se zvetsi plocha 1.vrstvy modelu a rohy se neodlepuji. Nastavuje se pocet linek (skirts), jak daleko maji byt vzdaleny od modelu (skkirt offset from part) - tady je nastaveni na 0 (nula) a pocet vrstev (skirt layers). Takze pokud dam skirts 5 - vytiskne 5 linek tesne vedle sebe a uvnitr je dalsi linka zacatek 1.vrstvy modelu. Offset nula - posledni linka skirt je tesne vedle 1.linka modelu - tim jsem zvetsil plochu modelu o 5x0,2mm tedy o 1mm, pokud pouzivas standartni tisk 0,2mm vysku vrstvy. Kolik skirts a koliv skirt layers, musis vyzkouset sam a casem uz budes vedet. Skirt layers - tedy kolik vrstev skirts bude tisknout, davam vetsinou jen 1. Az dotisknes, skirts odlomis celkem snadno, popr. odriznes skalpelem, nebo odlamovacim nozem. Ja mel jeste prohnutou podlozku, coz ani PINDA moc neresila, ale vyresil jsem to radami/poradami tady na foru pridanim prikazu do startovaciho G kodu tiskarny. Poloz na hetbed kovove pravitko, nebo skolni pvc trojuhelnik, rovnobezne s osou X a zkus pod nej uprostred podstrcit listek kancelarskeho papiru. Posun o jeden dilek rastru na podlozce dal a dal a sleduj, jestli nekde nemas prohluben nebo bouli. Ufff... asi jsem to psal zbytecne slozite, ale... nevim kdo je na druhe strane 🙂

...
Posted : 19/12/2016 10:17 pm
jan.p18
(@jan-p18)
Trusted Member

Pokud se odlepuje PLA od podložky tak u mne je to vždy
a) špatně očištěná podložka (IPA funguje bezvadně a při čištění pořádně přitlačit)
b) nebo snížit polohu trysky (poladit Z osu).

...
Posted : 20/12/2016 8:23 am
radek.d3
(@radek-d3)
New Member

tak jsem zase googlil a narazil jsem na tento popis:
https://all3dp.com/common-3d-printing-problems-3d-printer-troubleshooting-guide/#Warping

vcelku to dava smysl, takze to zitra zkusim a dam kdyztak vedet, kdyz se mi zadari.
kazdopadne mam jeste objednane jine PLA filamenty od ruznych znacek, takze zkusim i to...

...
Posted : 20/12/2016 10:16 pm
miroslav.h4
(@miroslav-h4)
Reputable Member

Já už jsem to tady doporučoval: Za studena opatrně přejet tiskovou plochu drsnou stranou houbičky na nádobí. Plocha se zdá být poškrábaná, ale to ničemu nevadí. Ostatně stejný postup doporučuje i PR ve své příručce tiskaře. A troufám si tvrdit že tento postup dokonce ušetří i spoustu IPA, kdy po každém tisku plochu opatrně znovu přejedu onou houbičkou. IPA používám jen na odmaštění plochy kde jsem se dotknul rukou. A mohu tvrdit, že je někdy i problém z takto ošetřené plochy výtisk z PLA sundat. Docela se mi i osvědčily prostředky pro čištění lisovacích forem v profesionální praxi (Lusin Clean L21F, Lusin Clean L21, Lusin Clean L101F). Tyto prostředky nejsou bohužel jednoduše dostupné, a musí se s nimi zacházet velmi opatrně (napadají a rozpouštějí i tištěné součásti tiskárny, PEI fólii ale nikoiv 😉 )

Posted : 20/12/2016 11:30 pm
radek.d3
(@radek-d3)
New Member

tak zatim mi vcelku zafungovalo nastaveni teploty na 225 stupnu. na PLA uz je to vcelku hodne, ale rozhodne to pomohlo. zkouseno pro jistotu 2x

...
Posted : 21/12/2016 5:57 pm
martin.t4
(@martin-t4)
Active Member

Taky se mi zvedaly rohy, i ty kulaté a vypadalo to, jako kdybych místo PLA tisknul ABS. Ale vyřešilo to dokonalé vyčištění podložky - IPA a hadřík na optické přístroje.

...
Posted : 07/05/2017 12:02 am
jan.p18
(@jan-p18)
Trusted Member

Dělalo mi to také a problém byl
a) špatně očištěná podložka
b) buď extrudér moc vysoko nebo moc nízko
Výška extrudéru - ladění osy Z - asi byl nějaký problém ve FW. Při současném 3,0,10 mám -0,390
u 3,0,6 jsem měl -0,720, u 3,0.8 jsem s tím furt musel hýbat. 3,0,10 zatím drží.

A ještě jedna věc, která je u mne dost zásadní. Rychlost tisku první vrstvy jsem snížil na 30% - nastavení ve Slic3r. To zvyšuje přilnavost 😉

...
Posted : 26/05/2017 9:56 am
Share:

Please Login or Register