Odlepování tisku od podložky  

  RSS
Evelas
(@evelas)
Trusted Member

Zdravím,
tak už jsem konečně taky upgradoval, všechno je tak, jak má být, jenom mě zlobí nepřilnavost podložky (možná to souvisí i s autokalibrací). U velkých tisků mi prostě filament nedrží na podložce a hned v první vrstvě se začne odlepovat, u menších věcí (i s brimem) se to odlepí často někdy za půlkou (zkoušel jsem Marvina, odlepil se asi na 78%).

Všechno jsem zkontroloval a seřídil, X je rovnoběžná s čárami na podložce, Y je perfektně vodorovná, rohy drží pravý úhel. Všechny pásky a šroubky na pojezdu a heatbedu jsou dotažené tak, jak to rozum a materiál povolí. PINDA je zarovnaná s koncem klipu tak jako v návodu, její konec je cca 1mm (možná trochu míň) nad tryskou. Z jsem manuálně dolaďoval o pár setin mm. Všechny možné kalibrace projdou, stejně tak kalibrační Gcode se vytiskne bez problémů. Filament je tak akorát rozmáčknutý (okometricky podle MKI, pod trysku bych možná vsunul klasický list papíru), a to po celé ploše, HB není nijak pokroucený a tryska se drží ve stejné výšce.

Tisknu z Mladečského PLA (mosaz), 210/55, profil ze Slic3ru, po několika neúspěšných pokusech jsem ještě zkusil podložku potřít Koresem, odpadlo to zhruba ve stejné výšce jak bez něj.

Byl bych rád za jakoukoliv radu.

Předem díky.

There is no such thing as overkill
Prusa i3 MKII 1,75mm...
Posted : 20/08/2016 1:18 am
David T.
(@david-t-3)
Noble Member

Není podložka umaštěná? Čím je čištěná? Mě na podložce PLA drží tak, že to kolikrát ani nejde dolů.

Posted : 20/08/2016 11:23 am
Evelas
(@evelas)
Trusted Member

Při prvním tisku byla (hned po stavbě), teď jsem ji čistil přiloženým ubrouskem s isopropylem, byla naprosto čistá a matná.

There is no such thing as overkill
Prusa i3 MKII 1,75mm...
Posted : 20/08/2016 11:45 am
Cipis
(@cipis)
Honorable Member

Dej sem fotku první vrstvy.

Já teď používám na čištění technický líh a drží to perfektně. Isopropyl alkohol by měl být ale nejlepší.

...
Posted : 20/08/2016 11:49 am
Evelas
(@evelas)
Trusted Member

Je to z nějakého důvodu horší než včera, před tiskem jsem podložku opět přeleštil a vyčistil, nastavení zůstalo stejné - 210/55.

Pro srovnání sem ještě hodím včerejšího (nedotisknutého) Marvina, na fotce to vypadá zvláštně, v reálu je to jednolitá vrstva

There is no such thing as overkill
Prusa i3 MKII 1,75mm...
Posted : 20/08/2016 12:24 pm
Cipis
(@cipis)
Honorable Member

si moc vysoko (pokud nemáš nějaký jiný problém s extruzí), dělal si kalibraci?

http://www.prusa3d.cz/wp-content/uploads/Prusa-i3-manual-mk2-cz.pdf
Strana 23-24

...
Posted : 20/08/2016 12:27 pm
Evelas
(@evelas)
Trusted Member

Dělal, kalibrace vyjela krásně a držela na místě. Momentálně mám Z doladěné asi na -0.43mm. Bojím se jít níž, abych si z tiskárny neudělal PEI frézku.

EDIT: Samozřejně to zkusím ještě poštelovat.

There is no such thing as overkill
Prusa i3 MKII 1,75mm...
Posted : 20/08/2016 12:43 pm
Cipis
(@cipis)
Honorable Member

Ještě než půjdeš s tryskou níž, zkus ve slic3ru vytvořit ten samý g-code, jen změň první vrstvu na 0.2 (místo 0.15)

Jsou teď trochu ve FW zmatky s minimální výškou v ose Z (v hex je zřejmě omylem 0.2 místo 0.15). Trochu se obávám co se stane, když si to někdo našteluje a pak upgraduje na opravený FW, kde bude menší minimální výška 😕 .

...
Posted : 20/08/2016 1:01 pm
David T.
(@david-t-3)
Noble Member

Proto pořád každému píšu, ať se vykašle na nějaké vzorové soubory a nějaký kalibrační gcode, ale ať si místo toho naslicuje něco se čtvercovým půdorysem 30x30mm s výškou první vrstvy 0.2mm a pak seřídí jemné doladění Z podle toho jak se bude tisknout ta první vrstva.
Jenomže hrách už došel a stěna zůstala netknutá. Ale svým způsobem lidi chápu, něco je v návodu a oni se snaží toho držet. 🙄

Posted : 20/08/2016 1:34 pm
Evelas
(@evelas)
Trusted Member

Tak kalibrace se snažím držet, protože se bojím toho, co může s automatickou kalibrací nastat. Vzorový gcode je jenom ten kalibrační, zbytek si slicuju sám, jenom Marvin mi přijde jako dobrý a rychlý test print. Stáhl jsem Z ještě o nějakou desetinku dolu a zatím se to drží na podložce, tak uvidíme.
Jestli to bude opravdu tím, tak se budu považovat za opravdového ... 😀

There is no such thing as overkill
Prusa i3 MKII 1,75mm...
Posted : 20/08/2016 1:46 pm
Evelas
(@evelas)
Trusted Member

Samozřejmě jsem to zakřikl, Marvin se utrhl asi na 80%, jenom pár vrstev nad těmi předchozími. Nešlo to ani slyšet, seděl jsem hned vedle tiskárny. Nevidím na hlavě nic, co by do toho mohlo vrazit, tryska je níž než všechno ostatní.

There is no such thing as overkill
Prusa i3 MKII 1,75mm...
Posted : 20/08/2016 1:57 pm
David T.
(@david-t-3)
Noble Member

Ještě pořád je to vysoko. Uber dalších 50um

Posted : 20/08/2016 2:21 pm
Cipis
(@cipis)
Honorable Member

Nevím, jestli to v aktuálním FW ještě platí (je dost možné, že už ne), ale Stvořitel někde psal, že se ten kalibrační g-code musí aspoň jednou pustit, aby se něco zinicializovalo (jinak si to pak nepamatovalo manuálně nastavený offset). Když se do toho g-codu dívám, tak tak vidím nestandardní jenom G87, G88.

Jinak já od začátku používám výšku první vrstvy 0.2. Vyhovuje mi to a přišlo mi nelogické používat ve sliceru menší hodnotu, než jaká je povolená ve FW (druhá vrstva by pak byla i moc namáčklá).

...
Posted : 20/08/2016 2:33 pm
David T.
(@david-t-3)
Noble Member

Když se do toho g-codu dívám, tak tak vidím nestandardní jenom G87, G88.
Marlin_main.cpp
/**
* G87: Prusa3D specific: Enable babystep correction after home
* This G-code will be performed at the end of a calibration script.
*/
case 87:
eeprom_write_byte((unsigned char*)EEPROM_BABYSTEP_Z_SET, 0x01);
break;

/**
* G88: Prusa3D specific: Don't know what it is for, it is in V2Calibration.gcode
*/
case 88:
break;

Takže asi tak. 😉 Jinými slovy, G88 nedělá pro jistotu vůbec nic.

Posted : 20/08/2016 3:13 pm
Evelas
(@evelas)
Trusted Member

Fakt že jo, tryska je sice až nepříjemně blízko PEI (dle mého názoru), ale jinak to vytisklo krásnou potvůrku.

Díky moc.

There is no such thing as overkill
Prusa i3 MKII 1,75mm...
Posted : 20/08/2016 3:50 pm
michal.v3
(@michal-v3)
Active Member

Ahoj,

poslední týdny mám také problémy s udržením vytisknutého předmětu na podložce. Podložku jsem několikrát čistil, doladoval jsem osu Z, ale nic nepomáhá. Vzdycky se mi to utrhne až někdy v průběhu tisku a nemám tušení proč. Jediná možnost je tisknout na raft, ale to je opruz. Dokonce jsem zkoušel ABS i PLA, ale je to pořád to samé. Nemáte tušení, čím by to mohlo být? Tisknu ze Simplify ze zdejších nastavení, jen upravených v zalozce infill.

...
Posted : 05/11/2016 1:47 pm
David T.
(@david-t-3)
Noble Member

Těžko soudit bez obrázků. A taky je rozdíl čistit a čistit. Podložka je očištěná čím?

Posted : 05/11/2016 1:58 pm
Katy
 Katy
(@katy)
Active Member

Taky jsem měla ten problém, že se to trhalo. Resp. po sestavení a přinesení domů jsem vytiskla bez problémů hromady věciček, včetně síťovaného vajíčka, které drží jen na pár bodech. Pak jsem experimentovala s ABS a PET, vytiskla ještě další věci a najednou se to začalo trhat. Ale všechno. Nevytiskla jsem ani V2calibration. Snaha snižovat Zko dále než původních -500 vedla akorát k důlku v podložce. Prolezla jsem všechny možné weby, ale plácat na to lepidlo, když to předtím tisklo krásně, se mi fakt nechtělo. Čistila jsem lihem, vodou s jarem, nic. Pak jednou osvítilo podložku slunco z určitého úhlu a mě osvítilo, že tam vidím nezřetelný obdélník. Když jsem totiž tiskla z ABS a PET, přečetla jsem si na fórech, že to občas jde dolů i s folii podložky, a že je dobré pod to dát izolepu. Což o to, izolepa fungovala super, ale nevšimla jsem si, že mnou následně použité čistící chemikálie nevycistily zcela, ale zanechaly po izolepě na podložce tenký neviditelný film. Po vyčištění HG odstraňovačem nálepek vše začalo opět fungovat. Jen to síťované vajíčko se mi ve dvou třetinách zas utrhlo. Ale ostatní věci už drží dobře.

...
Posted : 27/05/2017 10:56 pm
krystof
(@krystof)
Active Member

Nemůže na odlepování mít vliv starý nebo špatně skladovaný filament? PLA vstřebává vzdušnou vlhkosti už pokojové teplotě. Jestli jste měli cívku dlouho mimo vakuový obal, tak při tomto počasí je možné, že už materiál není co býval. Teoreticky se dá v troubě vysušit, ale trvá to 6-7 hodin a u PLA si nepamatuji přesnou teplotu, ale je dost nízká). Ale sušení jsem osobně nikdy nezkoušel.

Co se týče běžně prodávaných čistících roztoků, tak jsou v nich obrovské rozdíly, i když papírově mají všechny fungovat stejně nebo jsou na stejný povrch.. Některé fungují spíše jako separace, některé jsou celkem dobré. Isopropylalkohol je jednoznačně nejlepší. Nebo aceton (nitro ředidlo). S IPA a nitroředidlem mám některé tisky s větší plochou problém sundat.

...
Posted : 06/06/2017 2:48 pm
vlastimilk
(@vlastimilk)
Active Member

Vzhledem k tomu, že mi toto vlákno hodně pomohlo, přidám i já svou zkušenost.
Tiskárna přišla, složil jsem, začal jsem tisknout, vše bylo skvělé. Začalo mi připadat, že na tom nic zvláštního není, až jsem nabyl sebedůvěry a nechal přes noc tisknout poměrně objemný objekt. Ráno jsem pak našel jen utrženou základnu a kouli plastu na extruderu. Po reinkarnaci tiskárny se mi začal trhat prakticky jakýkoli tisk a tvořit se sloní nohy. Začal jsem laborovat s kalibrací a výškou trysky, až mi nakonec manželka přečetla etiketu čističe, který jsem zakoupil na podložku. Nechal jsem se navést instruktážním videem a sáhl po výrobku s názvem Clin (který používal ve videu i pan Průša), nicméně jak se zdá, ani výrobci čističů nespí na vavřínech a pro novou formuli čističe oken přibyly nové složky a nyní získají s Novým Clinem okna hydrofobní a protiprachovou úpravu. Clin jsem tedy odložil pro použití na okna, sáhl po technickém lihu, vrátil kalibrace do původních hodnot a místo problémů s trháním od podložky začínám shánět špachtli s kulatými rohy a řeším, jak vůbec výrobky urvat... Ode dneška navíc v mé skříni odpočívá isopropylalcohol...
Každopádně díky, vrátili jste mne zpět na správnou cestu...
V. K.

...
Posted : 21/07/2017 11:13 pm
Share:

Please Login or Register