Notifications
Clear all

Výstupky z tisku  

  RSS
svmartin
(@svmartin)
Active Member
Výstupky z tisku

Zdravím,

vlastním rok Prusa Mini a zatím bez problému. Poslední dobou se mi ovšem na tisku začínají objevovat podivné "výstupky", se kterými si nevím rady - viz přiložené fotografie. Výstupky jsou především v zaobleních, rovné části jsou v pohodě.

Používám Prusa Slicer a defaultní nastavení, žádné vlastní úpravy nastavení.

Díky moc za rady,

Martin

Posted : 09/10/2021 7:33 pm
Kalimero
(@kalimero)
Reputable Member
Re: Výstupky z tisku

Z fotky nepoznám materiál ani výrobce filamentu. Zdá se, že výstupek je vždy jeden ve vrstvě a výstupky vypadají stejně, jedná se tedy pravděpodobně o šev. Na prvním objektu výstupky nevidím, buďto jsou zezadu, nebo je fotka neostrá, nebo tam nejsou, což by mohlo souviset s lepším chlazením této strany. Jelikož od včerejška ráno mrzne, možná jste příliš zatopil. Není uvedeno, jestli jde o profil DETAIL, QUALITY, SPEED nebo dokonce DRAFT. Zkusil bych zvolit pomalejší profil, tedy DETAIL nebo QUALITY, akcelerace i retrakce se lépe zvládá.

OnShape, PrusaSlicer, MINI, PETG; engineer...
Posted : 10/10/2021 6:02 am
svmartin
(@svmartin)
Active Member
Topic starter answered:
Re: Výstupky z tisku

Doplňuji chybějící informace: tisknu PLA (Plasty Mladeč), tiskárna je v boxu - tedy okolní teplota nemá vliv.

Parametry tisku: 0.2mm QUALITY, infill 20%

Potvrzuje to Vaší domněnku? Jedná se o problém nastavení tisku nebo to může být i hardwarem tiskárny?

Posted : 10/10/2021 6:37 am
Kalimero
(@kalimero)
Reputable Member
Re: Výstupky z tisku

Je to tedy tak, že dva ze tří stejných objektů mají vyhřezlý šev a třetí objekt je v pořádku? Čím jiným se ten třetí objekt liší, než chlazením?

PLA nepotřebuje tisk v boxu. Jaká je v boxu při tisku teplota?

OnShape, PrusaSlicer, MINI, PETG; engineer...
Posted : 10/10/2021 10:13 am
svmartin
(@svmartin)
Active Member
Topic starter answered:
Re: Výstupky z tisku

Bohužel, všechny objekty mají tento problém - jen ten první má výstupky na druhé straně. Problém se objevil i při tisku jednoho objektu samostatně.

Bohužel úplně neumím odpovědět na teplotu v boxu - sice tam teploměr a vlhkoměr mám, ale moc to nekontroluji. Vzhledem k tomu, že mě hodnoty neupoutaly, myslím, že je tam max 25°C...

Tisknu občas i z ABS a PETG. Box mám jen kvůli umístění tiskárny - není to z tiskových důvodů.

Posted : 10/10/2021 6:33 pm
Kalimero
(@kalimero)
Reputable Member
Re: Výstupky z tisku

Jestliže je závada stejná na všech výtiscích, tak se dostává do hry i mechanický problém. Tedy nějaké zakmitání na začátku nebo konci vytlačování perimetru (akcelerace). Co řemeny? 

Předpokládám tedy, že je použit odladěný profil pro použitý filament.

OnShape, PrusaSlicer, MINI, PETG; engineer...
Posted : 11/10/2021 1:23 pm
Kalimero
(@kalimero)
Reputable Member
Re: Výstupky z tisku

Tento návod by mohl pomoci: https://help.prusa3d.com/cs/article/ghosting_1801

OnShape, PrusaSlicer, MINI, PETG; engineer...
Posted : 12/10/2021 10:35 am
svmartin
(@svmartin)
Active Member
Topic starter answered:
Re: Výstupky z tisku

Děkuji! Vyzkouším a dám vědět.

Posted : 12/10/2021 10:49 am
svmartin
(@svmartin)
Active Member
Topic starter answered:
RE: Výstupky z tisku

Bohužel dotažení řemenů nepomohlo (byly trochu povolené) - zkusil jsem dva tisky, jeden ještě s větším dotažením a bez rozdílu 😐 .

Edit: přiložena fotka

This post was modified 6 days ago by svmartin
Posted : 13/10/2021 7:21 pm
Kalimero
(@kalimero)
Reputable Member
RE: Výstupky z tisku

A máte opravdu v Prusasliceru v Nastavení tiskárny/Extruder 1/Retrakce zaškrtnuto Retrakce při změně vrstvy? Je to defaultní nastavení. A jakou máte tamtéž nastavenou Vzdálenost? Cuká v tom místě filament skutečně zpátky? Nemáte na pohyblivých částech tiskárny navíc umístěné nějaké předměty, které zvyšují setrvačnost?

OnShape, PrusaSlicer, MINI, PETG; engineer...
Posted : 14/10/2021 10:03 am
svmartin
(@svmartin)
Active Member
Topic starter answered:
RE: Výstupky z tisku

Přikládám printscreen nastavení. Jestli cuká filament zpět, musím vypozorovat - ozvu se.

Na tiskárně nic přidaného mechanicky (ani elektricky) není.

Děkuji za ochotu můj problém řešit!

Posted : 14/10/2021 11:26 am
Kalimero
(@kalimero)
Reputable Member
RE: Výstupky z tisku

Nastavení se zdá v pořádku. Dělá to i s jiným filamentem (Prusament)?

Nemáte náhodou omylem na tiskárně nastaven PETG?  Ale to je asi blbost.

OnShape, PrusaSlicer, MINI, PETG; engineer...
Posted : 14/10/2021 12:30 pm
svmartin
(@svmartin)
Active Member
Topic starter answered:
RE: Výstupky z tisku

Mám jen Plasty Mladeč bohužel. Tiskárna je nastavena na PLA, tím to nebude...

Už fakt nevím - prošel jsem všechny šrouby a dotáhl je, dokonce vyměnil trysku.

Včera vyšel update FW na 4.3.3, tak jsem to provedl, pak i factory reset a rekalibraci první vrstvy. Nic nepomohlo...

Retract při změně vrstvy reálně funguje. Jen nevím, zda je normální, že při retractu popojede i osa Z o kousek nahoru?

Posted : 16/10/2021 3:11 pm
Kalimero
(@kalimero)
Reputable Member
RE: Výstupky z tisku

Ano, osa Z poskočí nahoru, parametr Zvednout Z.

Někde je něco jinak, než předpokládáme. Odladěné profily počítají třeba s nižší teplotou okolí tiskárny. Asi bych začal snižováním teploty tisku o 5 stupňů.

OnShape, PrusaSlicer, MINI, PETG; engineer...
Posted : 17/10/2021 11:53 am
svmartin
(@svmartin)
Active Member
Topic starter answered:
RE: Výstupky z tisku

Výsledky teplotních testů:

- tisk s uzavřeným boxem = teplota okolí do 30°C
- tisk s otevřeným boxem = teplota okolí do 25°C

- tisk s otevřeným boxem a teplotou hotendu 210°C na první vrstvu a 205°C na zbytek (o 5°C méně) nepřineslo žádnou změnu 😕 

Teplotu podložky jsem neměnil.

Posted : 19/10/2021 7:46 am
Share: