Notifications
Clear all

nekonzistentní první vrstva PLS  

  RSS
Michal
(@michal-6)
New Member
nekonzistentní první vrstva PLS

Zkuste mi prosím poradit, co dělám špatně..
Zaboha nemůžu přijít na to, jak spojit komplet celou plochu první vrstvy do jednolitého celku.
80 % vrstvy je naprosto v pořádku, ale v části je vidět cesta trysky ve formě nespojených vlnek viz červené orámování. 

Když zkusím cestru prostvítit, je vidět, že v podstatě celá tisknutá plocha není konzistentní a jsou tam různé artefakty, což přisuzuju různému přůměru filamentu

Samo o sobě je ovšem zvláštní, že se problém viditelných vrstev není po celé ploše, ale opakuje se ve stejné místě na modelu bez ohledu na to, kam na plochu model umístím nebo otočím desku a kolikrát tisku.

Zkoušel jsem i jiné modely, problém byl obdobný... prostě v jednom konkrétním místě se na modelu (ne desce) vytvoří v první vrstvě nespojené cesty.

Přijde mi, že po nějaké době se buď běco přehřeje, nebo se sníží průtok, a nebo je prostě cesta generovaná ve sliceru špatně navržená a moc od sebe...

Zkoušel jsem:
vyčistit/odmastit desku - nepomohlo
zvýšit/snížit průtok - nepomohlo
zvednout/snížit trysku - nepomohlo
zvýšit/snížit teplotu desky - nepomohlo
posunout model na ploše - nepomohlo
změnit model - nepomohlo
vysušit filament - nepomohlo

je to mini+, před týdnem vybalená (sestavená) model (prostě číslo 8) s kodem generovaným na sliceru tisknutý na 0,25 draft

Posted : 06/11/2021 9:32 am
Michal
(@michal-6)
New Member
Topic starter answered:
RE: nekonzistentní první vrstva PLS

*PLA 

Posted : 06/11/2021 10:33 am
Milos V.
(@milos-v)
Prominent Member
RE: nekonzistentní první vrstva PLS

Když si přečtu, co všechno nepomohlo, možná by ještě stálo za to místo 0.25 draft tisknout na něco jemnějšího. Už to slovo draft dává poměrně najevo, že zde půjde hlavně o rychlost. 

Osobně si teda myslím, že toho, aby to bylo jako zrcadlo, snad ani dosáhnout nejde. Přeci jenom ta rychlost tisku na to vliv mít bude a u krajů se to většinou chová trošku jinak než uprostřed cesty. Do toho ještě budou hrát mikroskopické nerovnosti a nepřesnosti.

Posted : 06/11/2021 11:35 am
Michal
(@michal-6)
New Member
Topic starter answered:
RE: nekonzistentní první vrstva PLS

 může mi sem někdo postnout real výstup 1. vrstvy něčeho většího z jeho hladkého plátu pro srovnání?

změna výšky vrstvy neměla vliv.
rychlost tisku 20-115 téměř žádný rozdíl. 

Posted by: @milos-v

Když si přečtu, co všechno nepomohlo, možná by ještě stálo za to místo 0.25 draft tisknout na něco jemnějšího. Už to slovo draft dává poměrně najevo, že zde půjde hlavně o rychlost. 

Osobně si teda myslím, že toho, aby to bylo jako zrcadlo, snad ani dosáhnout nejde. Přeci jenom ta rychlost tisku na to vliv mít bude a u krajů se to většinou chová trošku jinak než uprostřed cesty. Do toho ještě budou hrát mikroskopické nerovnosti a nepřesnosti.

 

Posted : 06/11/2021 12:44 pm
DraKus
(@drakus)
Active Member
RE: nekonzistentní první vrstva PLS

Potýkám se stejným problémem také.
Zkoušel jsem různé typy plátů (bed desek), tam např. zrnitý povrch něco přece jen zakryje. Ne všechny materiály ale 
tento povrch udrží. Trochu mě zklamala novinka Průši - saténový povrch. Zrno je už tak jemné, že jej jiné materiály než PLA moc neberou,
ale ještě budu zkoušet. 
Vyzkoušel jsem také všechny možné varianty, rovněž bez uspokojivého výsledku.
Potřebuji tisknout z nehořlavého materiálu (mám k dispozici Vinyl 303 a PC-ABS) první výtisky jsem zkoušel z PLA+.
Dělá to u všech materiálů. Právě plocha první vrstvy má být ta pohledová.
Postprintová úprava není rentabilní, jedná se o sériový tisk v menší farmě.
Pokusím se doladit ještě průtok, protože to také vypadá, že to místy vypadá, že mezírky mezi perimetry vznikají nedotlačením materiálu. Vedle toho má na dotlačení mezer jistě i teplota roztaveného filamentu - čím je chladnější, tím hůř teče.
Zajímavé je, že v počátcích mi to tiskárna nedělala. Asi by nebyla na škodu možnost ve Sliceru změnit průtok zvlášť pro první vrstvu.
Možná to chce začít testovat s novou tryskou, pokud se vlivem částečného ucpání mění průtok, může to být také tím.
Vyzkouším a dám vědět.

Posted : 07/12/2021 11:15 am
DraKus
(@drakus)
Active Member
RE: nekonzistentní první vrstva PLS

Ještě jsem si všiml, že to nedělá u obrysových perimetrů, ale jen u výplně. Je to vidět i na vzorcích na fotkách Michala.
Mám MK3+ a dělá mi to také úplně stejně. Zajímavé je, že i rovné dlouhé perimetry vypadají roztrhaně, jako by výplň byla šrafována
po kouscích. Opět viz fotky Michala. Bude to problém i ve Sliceru, si myslím...

Posted : 07/12/2021 11:29 am
DraKus
(@drakus)
Active Member
RE: nekonzistentní první vrstva PLS

Ještě mám trochu související problém s povrchem první vrstvy. Ta mi občas dělá puchýřky, které ale asi vznikají špatnou volbou
povrchy desky a jejím odmaštěním. Shora se mi ale materiál (vyjma geniálního, ale v průmyslu těžko použitelného PLA, PLA+)
trhá, má různé otřepy, jako by byl filament nějak suchý. Zkouším měnit teploty. Opět podotýkám, že to je jakýsi sezónní problém,
dělává mi to občas i u PETG, ale někdy je to krásně čisté, hladké... 
Proč, na to jsem ještě nepřišel. Zbývá laborovat s tryskou a výškou první vrstvy.
jestli to není jako u brambor, kde se říká - čím hloupější sedlák, tím větší brambory...
Jestli už jsem to nějak nepřekombinoval... :o)

Posted : 07/12/2021 11:41 am
Milos V.
(@milos-v)
Prominent Member
RE: nekonzistentní první vrstva PLS

Napadaji me takova tri pravidla....

Tryska moc nahore = linky nespojene, nedrzi dobre na desce.

Tryska moc dole = linky se odlepuji, tvori dutinky, puchyrky. Povrch je roztrhany od toho, jak jim projizdi spicka trysky, nabaluje na sebe filament a ten zase zanechava jinde.

Na satenove podlozce drzi vsechno. Pokud ne, mas ji spinavou 😉

Posted : 07/12/2021 12:22 pm
Michal
(@michal-6)
New Member
Topic starter answered:
RE: nekonzistentní první vrstva PLS

problém je v pohybu trysky, kdy některé tvary, z logiky věci, nemůže tisknout "najednou a postupne" takže vyplní plochu, přeskočí jinam doplní a pak se vrací na už zaschlou vrstvu. když začnu tisknout čtverec, tak ten to vyplní naprosto bez problému. Při složitém tvaru se ale na místa vrací a už se nespojí...  ¯\_(ツ)_/¯  nevím co s tím.

Posted : 07/12/2021 12:32 pm
DraKus
(@drakus)
Active Member
RE: nekonzistentní první vrstva PLS

Slíbil jsem ještě nějaké testy. Vyměnil jsem trysku za novou - nepomohlo to.
Vyzkoušel jsem PLA+ na saténovou desku - nepomohlo to.
Desku jsem napatlal Adhesivem od Devil Designu - nepomohlo to.
Ladil jsem teplotu od 190 - 220° - nepomohlo to.
Stále puchýřky, rozdrásaný povrch první vrstvy (shora - pohled za provozu)...
S obvodovým pereimetrem jsem by spokojený, pěkně rozpláclý a hezky držel.
Nicméně jsem jej po odlepení z desky změřil šuplerou, měl 0,19 mm.
Tisknu ale s výškou první vrstvy 0,3 mm !
Začal jsem za provozu zvyšovat osu Z drasticky po desítkách a ejhle, najednou se to začalo zlepšovat.
Zvyšoval jsem trysku až do krásně hladkého povrchu.
Celá problém vidím v příliš nízké trysce. Pokud mezi tryskou a deskou není těch 0,3 mm,
vytlačený filament se tlačí do boku a další perimetr pak už nemá své místo a začne tlačit i na perimetr
již položený takovou silou, že jej nadzvedává a tvoří se ty nechutné puchýřky.
Do deníčku si píšu:
Celý problém byl pouze v nastavení osy Z - tryska byla příliš nízko.
Při kalibraci 1 vrstvy změřit také tloušťku perimetru.
Pokud není hezky hladký povrch první vrstvy při tisku, bude spodek také nevzhledný.
Právě to roztrhání perimetrů z roviny (viz foto Michala výše) je dáno tím, že při tisku vznikal velký tlak materiálu
a tlačil se i mimo osu perimetru.
Osu Z ladit tak, aby byly perimetry spojené a plocha nebyla viditelně pruhovaná.
Pokud se ale začne kazit povrch 1 vrstvy při tisku, už je prostor pod tryskou nedostatečný.
Uf... ale dalo mi to zabrat... a přitom taková blbost :o)

Posted : 07/12/2021 10:32 pm
DraKus
(@drakus)
Active Member
RE: nekonzistentní první vrstva PLS

Ještě jeden dodatek.
Pokud Michale chceš, aby byl povrch modelu, tedy pohledová první vrstva pěkně souvislá
a nepotřebuješ na modelu jemné detaily (jakože u čísla na dům o detaily fakt asi nejde),
zkus tisknout z PETG na rastrovanou podložku. PETG je super materiál, mnohem pevnější než PLA,
nekroutí se a první vrstva se slije tak krásně, že kromě rastru nejsou perimetry rozeznat.
Koukni na povrch displejové krabičky na své MINI a pochopíš, o čem tu píšu.
Pokud začínáš a chceš tisknout i nějaké funkční modely, rozhodně si pořiď rastrovanou podložku 
a špulku PETG. Budeš mile překvapen výsledkem.
Také doporučuji filament od Plasty Mladeč PLA+ v pastelové nebo ARMY edici s matným povrchem.
PLA+ je mnohem pevnější než klasické PLA a tisk je stále bezproblémový.  
Ten mat mi učaroval...

Posted : 08/12/2021 4:55 am
Share: