Notifications
Clear all

Mezery v tisku (nepřesné napojení čar)  

Page 1 / 2
  RSS
Martin S.
(@martin-s)
Eminent Member
Mezery v tisku (nepřesné napojení čar)

Ahoj,

tisknu vlastní model (malý domek). Tisknu z PLA se standardní tryskou 0,4mm na MINI+. Tiskárnu mám cca 2 měsíce.

Nastavení ve sliceru mám 0,20mm Quality a testoval jsem profily filamentu Generic PLA a Prusament PLA. Výsledek byl vždy stejný.

U profilu jsem upravoval pouze hustotu výplně.

Mám problém s mezerami v tisku tam, kde dojde k přerušení tiskové linie kvůli změně v modelu (zde například kvůli otvorům pro okna).

Tryska tiskne v jedné linii. Pak, až dojde k prostoru mezi okenicemi, vyplní tento prostor a tisk pokračuje pod oknem. Tam už je ale linie tisku posunutá vůči té předchozí a vzniká mezera.

V nápovědě jsem hledal možné příčiny a našel článek popisující Průtok / Násobič extruze. Otestoval jsem tisk na přiloženém modelu v článku (malá kostka) – bez problémů. Během tisku domku jsem vyzkoušel v menu tiskárny měnit hodnotu Průtoku, ale to pomohlo pouze v místech, kde nebyl tisk zcela souvislý a byly v něm malé mezery. Myslím si, že v mém případě je problém jinde, protože se projevuje u přerušení linie tisku, nikde jinde.

Přikládám .3mf soubor.

Vyzkoušel jsem otočit model o 90° a vytisknout první vrstvu, ale i tam se problém objevil.

Co může toto přerušení způsobovat?

Díky.

Mezery v tisku, špatné napojení

 

 

Original Prusa MINI+, FW 4.3.3
SketchUp, PrusaSlicer, Windows 10
Tisknu zatím pouze PLA...
Posted : 07/11/2021 3:14 pm
Zoltan
(@zoltan)
Moderator
RE: Mezery v tisku (nepřesné napojení čar)

Ahoj, děje se tohle přerušení v první vrstva, anebo i v druhé vrstvě, která je obvykle kolmá na první?

1.Může to být špatným nastavením první vrstvy

2. chybou v gcode

3. mastnou podložkou atd.

 

chtělo by to podrobnější popis problému, třeba takto

even an old man can learn new things 🙂
Standard I3 mk3s, FW 3.10.1 RC1, MMU2S, no closed box, Fusion 360, PrusaSlicer, Windows 10
PRUSA MINI FW 4.3.4, Prusa Connect Beta...
Posted : 07/11/2021 3:59 pm
Martin S.
(@martin-s)
Eminent Member
Topic starter answered:
RE: Mezery v tisku (nepřesné napojení čar)

Ahoj,

článek s návodem jak popisovat problém jsem právě četl a doufal, že jsem do prvního příspěvku napsal všechny důležité informace 🙂

Tak doplním:

Tisknu cca 2 měsíce, co jsem koupil tiskárnu. Moje zkušenosti jsou tedy jen povrchní.

Model momentálně tisknu s parametry nastavenými v profilu Generic PLA, nic kromě hustoty výplně neměním. Teplota podložky 60 stupňů, tryska 215 stupňů.

Podložka je očištěna Isopropanolem.

Vynechaná místa se objevují napříč celým modelem kdy se tiskne celá plná vrstva. Vyzkoušel jsem vytisknout jen první vrstvu a pak dvě vrstvy. Stále s chybami. Při tisku celého modelu jsou tedy mezery na prvních vrstvách a na posledních vrstvách.

Momentálně tisknu pokus s modelem otočeným o 45 stupňů, ale vypadá to stejně. Na obrázku je vidět proces tisku druhé vrstvy a model je na podložce posunut na jiné místo.

Chybu v gcode bohužel nedokážu odhalit. Když prohlížím model vrstvu po vrstvě přímo ve sliceru (PrusaSlicer), je vše OK.

K prvnímu příspěvku jsem přidával i .3mf soubor, ale nevidím ho tu. Vkládám tedy odkaz na leteckou poštu http://leteckaposta.cz/888425847

 

Original Prusa MINI+, FW 4.3.3
SketchUp, PrusaSlicer, Windows 10
Tisknu zatím pouze PLA...
Posted : 07/11/2021 5:17 pm
Kalimero
(@kalimero)
Reputable Member
RE: Mezery v tisku (nepřesné napojení čar)

Vypadá to, že se občas pozastaví extruze a po retrakci-deretrakci se to zas prošťouchne. Není přicpaný hotend? Když chybí v modelu materiál, ukápne jinam, nebo vůbec neleze z trysky a při tom rachtá extruder, nebo ne?

OnShape, PrusaSlicer, MINI, PETG; engineer...
Posted : 07/11/2021 7:28 pm
Martin S.
(@martin-s)
Eminent Member
Topic starter answered:
RE: Mezery v tisku (nepřesné napojení čar)

Materiál z trysky pravidelně vytéká, ucpaná určitě není ani kolečko extruderu necvaká. Pokud by ucpaná byla, mezery by se objevovaly i na jiných místech. Tohle je opravdu jen v případě, že se přeruší linie tisku nějakým otvorem v modelu, tryska ten otvor objede a pak se vrací zpět k původní pozici, kde objížděla otvor.

Vytiskl jsem dnes několik zkušebních tisků a je to pokaždé stejné.

Udělal jsem výtisk i s oranžovým Průšamentem a také je tam mezera. Filamentem to tedy není.

 

Original Prusa MINI+, FW 4.3.3
SketchUp, PrusaSlicer, Windows 10
Tisknu zatím pouze PLA...
Posted : 07/11/2021 8:05 pm
Kalimero
(@kalimero)
Reputable Member
RE: Mezery v tisku (nepřesné napojení čar)

Materiál z trysky správně vytéká, na trysce se nehromadí a na výtisku chybí? Kde tedy je? Tady je rozpor ve vstupních datech k řešení problému.

Podle mě se po zastavení extruze v okénku už extruze správně nerozjede až do další retrakce.

OnShape, PrusaSlicer, MINI, PETG; engineer...
Posted : 08/11/2021 5:47 am
Martin S.
(@martin-s)
Eminent Member
Topic starter answered:
RE: Mezery v tisku (nepřesné napojení čar)

Myslím to tak, že materiál v rámci celého tisku skutečně souvisle vytéká z trysky. Za celou dobu se neprojeví jakékoliv rachocení ozubeného kolečka extruderu nebo jiný snadno identifikovatelný problém, na trysce ani nikde po modelu se netvoří nánosy. Zkrátka jen v místech, kde se ta linie tisku přeruší kvůli oknům nebo jinému otvoru, tak dojde k vynechání.

Možná je to jen optický klam, ale je to jako by tiskárna nabrala trochu jiný úhel tisku a tím vznikla mezera mezi dvěma linkami.

Co a jak se tam přesně děje, nedokážu popsat, tolik tomu ještě nerozumím.

Byl by někdo z vás ochotný vytisknout třeba první dvě vrstvy, jak to dopadne? Odkaz na .3mf jsem posílal výše.

Během zítřka doufám konečně dostavím druhou tiskárnu, tak vyzkouším tisk i na ní a udělám další pokusy s podobnými modely.

Zatím díky!

Original Prusa MINI+, FW 4.3.3
SketchUp, PrusaSlicer, Windows 10
Tisknu zatím pouze PLA...
Posted : 08/11/2021 5:17 pm
Zoltan
(@zoltan)
Moderator
RE:

Já bych to i zkusil vytisknout , ale mně se to z Letecké pošty nepovedlo stáhnout, proč to nepostneš tady? ZIP soubory to jdou uložit.

Ulož to do PC jako zip, otevři si editační okno a jednoduše přetáhni myší anebo v edit okně dolů je Attach file: Zvolit soubor. Vyber soubor a dej OK.

even an old man can learn new things 🙂
Standard I3 mk3s, FW 3.10.1 RC1, MMU2S, no closed box, Fusion 360, PrusaSlicer, Windows 10
PRUSA MINI FW 4.3.4, Prusa Connect Beta...
Posted : 08/11/2021 6:22 pm
Martin S.
(@martin-s)
Eminent Member
Topic starter answered:
RE:

Přidával jsem to k příspěvku hned poprvé, příspěvek čekal na schválení, ale příloha od něj zmizela.

Dávám druhý pokus a díky za ochotu.

Original Prusa MINI+, FW 4.3.3
SketchUp, PrusaSlicer, Windows 10
Tisknu zatím pouze PLA...
Posted : 08/11/2021 7:11 pm
Zoltan
(@zoltan)
Moderator
RE: Mezery v tisku (nepřesné napojení čar)

Než se zítra ráno pustím do tisku, ještě bych požádal - jaký konkrétní filament jsi použil?

Poslal bys fotku vytištěné kalibrace první vrstvy s tímto filamentem?

Tento model jsi vyrobil ty anebo je stl stažené z netu?

even an old man can learn new things 🙂
Standard I3 mk3s, FW 3.10.1 RC1, MMU2S, no closed box, Fusion 360, PrusaSlicer, Windows 10
PRUSA MINI FW 4.3.4, Prusa Connect Beta...
Posted : 08/11/2021 7:29 pm
Martin S.
(@martin-s)
Eminent Member
Topic starter answered:
RE: Mezery v tisku (nepřesné napojení čar)

Filament COLORFIL / PLA / BÍLÁ / 1,75 mm

Model jsem kreslil já sám. Je kreslený ve SketchUpu.

Fotku přikládám, je to klasická kalibrace první vrstvy z menu tiskárny. Před tiskem jsem očistil podložku Isopropanolem.

 

Original Prusa MINI+, FW 4.3.3
SketchUp, PrusaSlicer, Windows 10
Tisknu zatím pouze PLA...
Posted : 08/11/2021 7:46 pm
Zoltan
(@zoltan)
Moderator
RE: Mezery v tisku (nepřesné napojení čar)

Cary v tom obdelniku prvni vrstvy se mi nezdaji moc slite, jsou mezi nimi skviry? Jak moc drzel na podlozce? Pokud ne moc tak bych projel podlozku saponatem na nadobi a hodne horkou vodou- na desku nesahat prsty! Pripadne opakoval kalibraci prvni vrstvy.

Malinko mam podezreni i na filament - extruze v obdelnicku nevypada rovnomerne. Nekde jsou cary slite, naopak jinde jsou videt mezery.

Hm  sketchup neni nejlepsi na 3d tisk stl z neho neni pokazde spolehlive -nedoda tzv plne stl. Pracoval jsem s nim skoro 10 let, kvuli 3d printu jsem presel na fusion 360.

even an old man can learn new things 🙂
Standard I3 mk3s, FW 3.10.1 RC1, MMU2S, no closed box, Fusion 360, PrusaSlicer, Windows 10
PRUSA MINI FW 4.3.4, Prusa Connect Beta...
Posted : 09/11/2021 4:45 am
Martin S.
(@martin-s)
Eminent Member
Topic starter answered:
RE: Mezery v tisku (nepřesné napojení čar)

Celý výtisk kalibrace vrstvy držel na podložce dobře. Při odlepování toho malého obdélníku bylo potřeba vyvinout trochu sílu. Nicméně ne všechny linky byly k sobě dobře přilepené. Musel bych to znovu vyzkoušet, ale mám dojem, že ani s Průšamentem jsem nedocílil úplně jednolitý výtisk první vrstvy a to jsem dlouho hledal ideální vzdálenost trysky od podložky.

Podložku určitě vyzkouším ještě omýt. Mám z ní stejně trochu smíšené pocity. Přijde mi, že v místech, kde je trochu opotřebovaná (většinou její střed) se už filament tak dobře nepřilepí a tvoří se malé mezery. Třeba u tisku toho domku se začíná v pravém spodním rohu a začátek tisku první vrstvy je perfektní, všechno dobře slité a drží u sebe, pak se začnou tvořit mezírky a jejich povrch je cítit trochu hrubě, za nimi následuje zase část dobrého tisku a tak pořád dokola.

Já používám SketchUp, protože přicházím z interiérového designu. Ale začínám se také učit Fusion, protože se v něm spousta úkonů dělá snadněji. Až do teď jsem ale neměl s modely exportované ze SketchUpu problém. Každopádně chci stejný model nakreslit i ve Fusionu nebo v TinkerCadu, jestli bude rozdíl.

Prozatím díky za rady a jsem zvědavý, jak dopadne tisk.

Original Prusa MINI+, FW 4.3.3
SketchUp, PrusaSlicer, Windows 10
Tisknu zatím pouze PLA...
Posted : 09/11/2021 7:12 am
Martin S.
(@martin-s)
Eminent Member
Topic starter answered:
Test tisku

Udělal jsem test tisku. Slicováno na profil Generic PLA, podložka 60 stupňů, tryska 215 stupňů. Materiál PLA bílý Colorfil a oranžový Prusament.

Vyfocen tisk první a druhé vrstvy, ona mezera se objevuje zase v místě, kde linka míří k otvoru.

Tisky v levém sloupci jsou exportovány ze SketchUpu (číslo 1 a 2), v pravém sloupci exportováno z TinkerCADu (číslo 3 a 4).

Čísla 1 a 3 tisknuty u okraje podložky, čísla 2 a 4 tisknuty uprostřed podložky.

Ohnutý levý horní roh je mojí vinou při odlepování od podložky. Hrudka filamentu u oranžového čísla 3 vznikla zastavením tisku.

Prusament má lepší první vrstvu, ale ta mezera od 2 vrstvy vzniká také.

 

Original Prusa MINI+, FW 4.3.3
SketchUp, PrusaSlicer, Windows 10
Tisknu zatím pouze PLA...
Posted : 09/11/2021 8:55 am
Martin S.
(@martin-s)
Eminent Member
Topic starter answered:
Nejspíš vyřešeno

Udělal jsem ještě jeden test s modelem nakresleným ve Fusion 360. V levém sloupci jsou jenom první vrstvy, v pravém druhé vrstvy. Za celou dobu, co mám tiskárnu, tohle je nejlepší a nejkonzistnější tisk, co jsem měl.

Takže to vypadá, že problém spočívá v programu, ve kterém dělám návrh.

@Zoltan jestli budeš ten můj model tisknout, určitě mě i tak bude zajímat výsledek.

Original Prusa MINI+, FW 4.3.3
SketchUp, PrusaSlicer, Windows 10
Tisknu zatím pouze PLA...
Posted : 09/11/2021 10:14 am
Zoltan
(@zoltan)
Moderator
RE: Mezery v tisku (nepřesné napojení čar)

Tak k tisku ani nedošlo, můj slicer 2.4.0 v stl souboru našel chyby a odmítl mi ho vyslicovat. Vypadá to, že jsem měl asi pravdu.

even an old man can learn new things 🙂
Standard I3 mk3s, FW 3.10.1 RC1, MMU2S, no closed box, Fusion 360, PrusaSlicer, Windows 10
PRUSA MINI FW 4.3.4, Prusa Connect Beta...
Posted : 10/11/2021 8:25 am
Martin S.
(@martin-s)
Eminent Member
Topic starter answered:
RE: Mezery v tisku (nepřesné napojení čar)

Díky za zprávu. Já používám verzi 2.3.3, ale stáhl jsem 2.4.0 (beta 1) a žádnou chybu mi to nenašlo, slicování proběhlo bez problémů. A to jsem si stáhl soubor, který jsem přidal sem k dřívějšímu příspěvku.

Každopádně s tím modelem exportovaným ze SketchUpu musí něco být, protože při exportu z Fusionu to jde vytisknout normálně třeba jen s malými mezírkami.

Díky i za ochotu.

Original Prusa MINI+, FW 4.3.3
SketchUp, PrusaSlicer, Windows 10
Tisknu zatím pouze PLA...
Posted : 10/11/2021 8:54 am
Kalimero
(@kalimero)
Reputable Member
RE: Mezery v tisku (nepřesné napojení čar)

slicer 2.4.0 v stl souboru našel chyby a odmítl mi ho vyslicovat

2.4.0 (beta 1) a žádnou chybu mi to nenašlo

Zdá se, že 3D tisk je stále duchařina. 😕 

OnShape, PrusaSlicer, MINI, PETG; engineer...
Posted : 10/11/2021 9:29 am
Martin S.
(@martin-s)
Eminent Member
Topic starter answered:
RE: Mezery v tisku (nepřesné napojení čar)

Beru zpět svoje předchozí nadšení. Jednoduchý model kreslený ve Fusion 360, slicovaný Prusa Slicerem 2.3.3, profil Generic PLA, materiál Colorfil PLA bílá, teplota trysky 215 stupňů, podložka 60 stupňů.

Vzorek 1: bez úprav nastavení v menu tiskárny

Vzorek 2: v menu tiskárny zvýšen průtok z 95 na 100.

Přikládám .3mf i projekt ve Fusionu.

 

Original Prusa MINI+, FW 4.3.3
SketchUp, PrusaSlicer, Windows 10
Tisknu zatím pouze PLA...
Posted : 10/11/2021 2:49 pm
Martin S.
(@martin-s)
Eminent Member
Topic starter answered:
RE: Mezery v tisku (nepřesné napojení čar)

Konzultoval jsem problém i s technickou podporou a bylo mi doporučeno vyměnit stávající trysku za https://shop.prusa3d.com/cs/prislusenstvi-mk3s-mk25s-mini/89-e3d-v6-tryska.html

Takovou náhradní nemám, tak jsem tu stávající (0,4mm) alespoň vyměnil za novou 0,4mm.

Tisknu stále stejný model, PLA, tryska 215 stupňů, podložka 60 stupňů, průtok 95 (v menu tiskárny). Problém trvá, ale je méně znatelný a objevuje se POUZE na diagonále z levého horního rohu do pravého spodního a POUZE u dílu s otvory.

Plný čtverec 50 x 50 mm je naprosto bez chyb. Obecně je nyní tisk lepší, linky jsou lépe spojené.

Original Prusa MINI+, FW 4.3.3
SketchUp, PrusaSlicer, Windows 10
Tisknu zatím pouze PLA...
Posted : 10/11/2021 5:35 pm
Page 1 / 2
Share: