Nepravidelné vytlačování materiálu (?)  

  RSS
SvobodaT
(@svobodat)
Active Member

Zdravím všechny a prosím o radu:
Mám novou Mini - asi měsíc mi dělala samou radost, ale pak najednou začalo něco, co vypadá jako že filament se vytlačuje nepravidelně - někdy víc, někdy míň, někdy i menší vlas vedle hlavního proudu.

Taky to někdy vypadá na zhoršenou přilnavost - že se část výtisku utrhne od podkladu.

Už jsem vyzkoušel všechny postupy, co jsem našel - vyčistit extruder, pročistit všechny PTFE trubičky včetně té u hotendu, vyndal a očistil jsem trysku ... a pořád stejně.

Kalibraci první vrstvy absolvuju bezvadně, ale potom při vlastním tisku to vždycky zlobí.

Má někdo nápad co bych ještě měl zkusit?

Díky

Tomáš

Posted : 12/09/2020 10:07 pm
Honza
(@honza-3)
Active Member

Mám stejný problém, přišel jste na řešení?

Posted : 21/11/2020 8:16 am
Milos V.
(@milos-v)
Honorable Member

Bohužel úplně neporadím přímo s Mini, ale obecně pokud dochází k nepravidelnému vytlačování, je to způsobeno buď překážkou v průchodu filamentu, nebo problémem podávacího ústrojí. Většinou se to projeví na delších rovných úsecích, protože krátké křivé se tisknou pomaleji a tam průtok může stačit.

Pokud jste prověřili vše v průchodu, zkuste kouknout na podávací kolečka. Mini je řešená jinak než MK3s, tuším že jsou tam nějaké převody. U MK3 bývala třeba běžná závada, že byl povolený šroubek podávacího kolečka, které se obvykle při větší námaze protáčelo. Tak zkuste mrknout na ten podávací mechanizmus.

Co se týče přilnavosti, i přes pravidelné čištění IPA časem dojde k "umazání" podložky, IPA už to prostě nepobere. Vlastně je podložka tolik mastná, že i IPA to pouze rozmazává tam a zpět. Hladké podložky s PEI se pro zlepšení přilnavosti ideálně přečistili acetonem, přebrousili houbičkou na nádobí. Zrnité podložky takto čistit není možno. Na oboje ale funguje perfektně vyčištění horkou vodou a jarem. Jenom pozor, hned pořádně utřít papírovou utěrkou, ať vám to někde nezrezaví (i tak je tam to riziko, ale dělají to tisíce lidí a i kdyby časem něco, tak se prostě vymění. U mě stále bez problému). U větších modelů může docházet i tak k odlepování například rohů vlivem tepelného smršťování materiálu. Tam stačí použít brim okolo objektu, nebo mouse ears, nebo dát trysku trochu níže. Obzvláště u ABS/ASA.

Posted : 21/11/2020 9:10 am
SvobodaT
(@svobodat)
Active Member
Posted by: @honza-3

Mám stejný problém, přišel jste na řešení?

Zčásti ano. Pravděpodobně se jednalo o to, že se (černý) filament nějakou chybou dostal mimo svou trubičku dovnitř hotendu a odtud se neřízeně uvolňoval do výtisku. Postupně jsem to rozebíral a čistil - ne že bych to dokázal jednorázově odstranit, ale postupně se ten efekt zmenšoval, až po pár desítkách hodin tisknutí ho už nepozoruju. Takže myslím, že ta zásoba svinstva co byla někde schovaná se vyčerpala.

Posted : 21/11/2020 12:13 pm
Honza
(@honza-3)
Active Member

Děje se mi to se všemi filamenty, takže se domnívám, že problém je ve špatné funkci extruderu. Zajímavé je, že se to neděje v první vrstvě, ale vždy až v těch následujících. Přidávám odkaz na fotku na které je celý problém vidět. Místo s nadměrným množstvím filamentu je někdy tak velké, že po něm jehla celou další vrstvu drhne. 

Posted : 23/11/2020 9:05 am
Zoltan
(@zoltan)
Moderator

@svobodat

ten černý filament jak se přesně jmenuje? Některé "černé" filamenty rády zlobí. Jinak doporučuji se podívat sem, jak asi popsat závadu, aby  ti zkušenější nemuseli pořád opakovat ty stejné otázky.  

even an old man can learn new things 🙂
Standard I3 mk3s, FW 3.10.0 RC2, no closed box, sketchup , fusion 360, PrusaSlicer, Windows 10
PRUSA MINI FW 4.3.2-rc1 technical background...
Posted : 01/12/2020 12:35 pm
Zoltan
(@zoltan)
Moderator

@honza-3

pokud je to fotka první vrstvy, pak je tryska příliš vysoko, a opět prosím lépe popsat. Rádi vám pomůžeme, ale pomozte i vy nám.... – Obecná diskuze, oznámení a novinky – Prusa3D Forum (prusaprinters.org)

even an old man can learn new things 🙂
Standard I3 mk3s, FW 3.10.0 RC2, no closed box, sketchup , fusion 360, PrusaSlicer, Windows 10
PRUSA MINI FW 4.3.2-rc1 technical background...
Posted : 01/12/2020 12:36 pm
Honza
(@honza-3)
Active Member

@zoltan_l Je to Jet Black od Průši. Dělá to ale se všemi filamenty všech výrobců, co mám. na obrázku je třetí vrstva, první je vždy v pořádku. Tisknu tři měsíce, standartní nastavení, tryska 4, všechny možné objekty z TV, PLA (hlavně od Průši), doporučené teploty - 220.

Domnívám se, že se mi sešly dva problémy. Špatně zkalibrováná první vrstva viz vlákno o nemožnosti ji zkalibrovat - vyřešeno PINDA sondou. A ucpávající se hotend. Ten průběžně čistím a tím jsem ten problém s nepravidelnou vrstvou částečně vyřešil. Stále přetrvává, ale ne v tak hrozné formě jak je na fotce. Zajímavé je, že se v jednom tisku cca 8 cm na výšku vytiskne první cca třetina "řídce" pak je tisk normální a poslední čtvrtina zase "řídce". Jako by se ucpaný hotend sám vyčistil a zase ucpal. 

Posted : 01/12/2020 6:26 pm
Zoltan
(@zoltan)
Moderator

Pokud je tiskarna v zaruce a nebyly na ni delane zadne HW upravy doporucuji se obratit na podporu formou Chatu po prihlaseni na e-shop.

even an old man can learn new things 🙂
Standard I3 mk3s, FW 3.10.0 RC2, no closed box, sketchup , fusion 360, PrusaSlicer, Windows 10
PRUSA MINI FW 4.3.2-rc1 technical background...
Posted : 02/12/2020 6:19 pm
Jan Valdman
(@jan-valdman)
Eminent Member

já myslím, že podextrudované tisky na MINI tady řešíme všichni pod různými vlákny stále dokola... podle mne je problém heatcreep a ten pak silně závisí na materiálu i tvaru tisku (velké vrstvy, obrysy a výplně jsou ok, ale jakmile se stiskne něco s mnoha retrakcemi, tak to jde do kopru)

@svobodat zkuste vyměnit trysku za jinou a znovu sesadit hotend:

  1. vymontovat PTFE trubičku, rozebrat heatbreak i trysku od heatbloku, očistit
  2. namontovat trysku cca 0,5mm od heatbloku (tj. vlasová mezera)
  3. namontovat trubičku a utáhnout ji opatrně proti trysce (vyžaduje 2x kombinačky)
  4. dát teplovodnou pastu na trubičku, ale ne moc, aby se nevytlačila pod chladič při montáži
  5. vsunout PTFE trubičku
  6. utáhnout horní šroubení nad PTFE trubičkou, povolit o 1/4 otáčky 
  7. vsunout heatbreak i trubičku do chladiče co nejvýše, utáhnout tři malé šroubky
  8. utáhnout horní šroubení zpátky o 1/4 otáčky, aby se trubička napružila

myslím, že klíčové je:

  • dostat heatbreak kovovou trubičku co nejvýše
  • nedat ani máalo ani moc pasty (jinak se vytlačí pod chladičem a pokazí bod zlomu teploty)
  • nedávat PTFE truničku shora, protože tak nejde napružit

mně to pomohlo, dejte vědět, zda i vám...

H.

Posted : 28/12/2020 10:48 am
dawe
 dawe
(@dawe)
Active Member

A má smysl se do toho hrabat, když je to v záruce?! Nevím, přijde mi to zvláštní. Jako si přivézt auto ze salónu a doma ho hodit na hever a dělat brzdy... Řeším stejný problém a trvalo to jen pár týdnů. To už by snad mělo být i součástí návodu, že nestačí jen sestavit, ale rovnou co a jak předělat, aby to vlastně fungovalo... Když už to řeší takové množství lidí. Ještě že ta technická podpora je v češtině, když už jde o český výrobek. 😉

Posted : 12/02/2021 11:44 pm
Zoltan
(@zoltan)
Moderator

@honza-3

koukám na obrázek, žel si neumím představit, jak ten výtisk má vypadat. Přidejte sem zazipovaný stl soubor. Podle fotky to vypadá i na velký problém první vrstvy anebo se snažíte tisknout kulatý předmět bez podpěr a další vrstvy tisknete "do vzduchu". 

Zkuste vytisknout něco placatého a pošlete sem obrázek první vrstvy.

even an old man can learn new things 🙂
Standard I3 mk3s, FW 3.10.0 RC2, no closed box, sketchup , fusion 360, PrusaSlicer, Windows 10
PRUSA MINI FW 4.3.2-rc1 technical background...
Posted : 13/02/2021 9:46 am
Honza
(@honza-3)
Active Member

@jan-valdman 

Celé jsem to rozebral, sestavil a funguje to, ALE asi jsem zatlačil heatbreak do chladiče moc. Tiskne to dobře, ale kalibraci první vrstvy mám na samotné horní hranici (tuším, že max je 0.2 a já mám 0.196) a když změním desku za Textured PEI tak bych potřeboval kalibrovat nad 0.2, a to mě už tiskárna nepustí. Takže můžu tisknout jen na obyč podložku.

@zoltan

Byl problém i s první vrstvou, což jsem si nejprve neuvědomil, viz můj post z 1. 12. Po výměně sondy už první vrstva sedí úplně přesně. Na obrázku je tisk dvou vysokých objektů ve tvaru U nad sebou s límcem. 

 

Posted : 13/02/2021 12:43 pm
Jan Valdman
(@jan-valdman)
Eminent Member

@honza-3

Podle mne se vám posunula PINDA v držáku.  Zkuste ji posunout nebo spíš domáčknout o “závit” níže  (snad píšu správný směr) v objímce, když to sestavujete a kalibrujete. Máte přitom trysku opřenou lehce o podložku a bankovní kartu (nebo jinou distančního podložku) správné tloušťky?

Posted : 13/02/2021 6:29 pm
Honza
(@honza-3)
Active Member

@jan-valdman

Mám. Sestaveno přesně podle návodu na tloušťku karty.

Posted : 15/02/2021 10:33 am
Share:

Please Login or Register