Daformace krajů výtisku od podložky
 
Notifications
Clear all

Daformace krajů výtisku od podložky  

  RSS
Guru von Pospi LEE
(@guru-von-pospi-lee)
Active Member
Daformace krajů výtisku od podložky

V poslední době se mi stává, že při výtisku větších předmětů odskakuje výtisk na koncích od podložky a prohne se. Mezera bývá i 0,5mm.  Tisknu nohy základny pro tiskárnu MINI na Prushament PETG tryska 0,4mm podložka 90°, tryska 248°, teplota místnosti 16°. Dělá mi to i u menších výtisků.

Posted : 24/05/2021 6:33 am
Kalimero
(@kalimero)
Reputable Member
RE: Daformace krajů výtisku od podložky

To je hladká podložka? Na té PETG obvykle drží až moc. Ale teplota místnosti 16° se mi zdá dost nízká. Není kolem tiskárny průvan?

OnShape, PrusaSlicer, MINI, PETG; engineer...
Posted : 27/05/2021 5:59 am
Milos V.
(@milos-v)
Prominent Member
RE: Daformace krajů výtisku od podložky

Ohýbání výtisku na koncích je celkem běžný neduh 3D tisku. Obzvláště u velký objektů dochází změnou teploty k smršťování materiálu a ten tlak je opravdu obrovský, prostě ty konce od desky odtrhne.

V tvém případě bych doporučil zapnout Brim (a to docela velký, zkus třeba 20mm) a možná přidat trochu na teplotě desky.

Bohužel pokud nemáš tiskárnu v boxu tak teplota 16°C velmi ochlazuje a tudíš ono smršťování dost podporuje. Obávám se, že pokud se budeš snažit za těchto podmínek udržet model na desce, může se ti stát, že to půjde dolu i s PEI folií. Kdyby se ti podařilo tiskárnu někam zavřít, udržet u ní teplotu třeba 30°C, tak to bude určitě lepší. A samozřejmě žádný průvan.

Posted : 27/05/2021 6:32 am
Guru von Pospi LEE
(@guru-von-pospi-lee)
Active Member
Topic starter answered:
RE: Daformace krajů výtisku od podložky

@milos-v

Díky za radu. Už jsem koukal jak to pořešit a vytvořím si něco jako terárium ze skla kde to uzavřu. Dřív a nebo později budu zkoušet tisk i ASA a flex, tak tam to stejně asi bude zapotřebí. Jinak zvýšení teploty desky se osvědčilo a už to neodskočilo. Dal jsem ale na desku dost 3D LACu. Po vychladnutí desky šel výtisk krásně dolů.

Posted : 27/05/2021 4:32 pm
Guru von Pospi LEE
(@guru-von-pospi-lee)
Active Member
Topic starter answered:
RE: Daformace krajů výtisku od podložky

Přidávám pro informaci. Terárium jsem zatím nedělal, ale vzal jsem podložky a umyl JARem abych se zbavil 3D LAC laku (docela pak. Poté jsem kompletně umyl Isopropylem jak bylo doporučeno. 3D LAC již nepoužívám a drží to naprosto perfektně. Po tisku nechám chvilku vychladnout a výtisky krásně odskočí.

Posted : 06/06/2021 9:53 am
Milos V.
(@milos-v)
Prominent Member
RE: Daformace krajů výtisku od podložky

3dlac používá celkem dost lidí, ale já jedu standartní filamenty všechny na přímo. Když je čistá podložka, tak jsem nikdy problém se špatnou nebo přilišnou přilnavostí neměl. Pravda teď používám téměř jen saténovou, je výborně univerzální. S teráriem pozor, trochu to větrat musí, jinak se ti to uvaří. 

Posted : 08/06/2021 6:41 am
Vodan
(@vodan)
Eminent Member
teplota

A v boxu teda zkoušet držet teplotu kolem 30 stupnů ? Ja si ted jeden stavím. Nečekaně asi jako milion dalsich lidi z IKEA Stolků a přemýšlím práve nad tím kolik tam držet 

Bohužel jen Ender 3 (nebijte mne na Průšastroj jsem neměl dost volných prostředků)...
Posted : 20/07/2021 4:56 pm
Guru von Pospi LEE
(@guru-von-pospi-lee)
Active Member
Topic starter answered:
RE: Teplota

Rozhodně až budeš mít hotovo a nějaké první výsledky a zkušenosti s boxem a teplotou dej sem informaci. Já box ještě zatím nedělal. Pustil jsem se ještě předtím do upgradu MINI+ viz. foto. 

This post was modified 4 months ago 2 times by Guru von Pospi LEE
Posted : 21/07/2021 6:40 am
Vodan liked
Vodan
(@vodan)
Eminent Member
Re

Jeee groot 🙂 toho jsem tisknul hned jako druhej pokus, stpjiciho a mavajiciho . Nezkusene jsem nezapnul podpery a pak se smal jak mi to udelalo misto ruky spagety .... podelim se o pokusy s boxem 🙂 

Bohužel jen Ender 3 (nebijte mne na Průšastroj jsem neměl dost volných prostředků)...
Posted : 21/07/2021 6:44 am
Milos V.
(@milos-v)
Prominent Member
IKEA box

Ten IKEA box je pro běžnou potřebu dostačující. Je tam dostatek mezer, aby se to příliš nepřehřívalo. Udržet tam 30°C není problém, naopak, někdy musím spíš trošku pootevřít dvířka, leze to o dost výš 😉

Rozhodně nepoužívat na tisk PLA, minimálně je potřeba úplně otevřít dvířka. U PLA je těch 30°C už maximální hranice, radši méně. 

Design toho IKEA boxu je tak navrhnutý naschvál, aby tam byly všude mezery. Určitě to neutěsňujte.

Posted : 02/08/2021 12:06 pm
Vodan
(@vodan)
Eminent Member
RE: Re

Ja mel 37 stupnu v pokoji kde jsem tisknul PLA a vse bylo dobre. Takze se krome strachu z pruvanu u ABS mam jeste bat v lete vysokych teplot u PLA.  Takze klimatizaci ? 

 

Jinak.diky za radu s neutesnovanim zrovna dneska jsem nad tim dumal. Jestenprepocitat veliosti potrebnych sroubu z palcu na metriku a bude skoro hotovo (nesnasim imperialni soustavu .... kdo to sakra vymyslel ... palec loket pul noha pul hlava ) 

Bohužel jen Ender 3 (nebijte mne na Průšastroj jsem neměl dost volných prostředků)...
Posted : 02/08/2021 12:57 pm
Milos V.
(@milos-v)
Prominent Member
RE: box

Na palce se vykašli, v českém návodu je vše v mm.

https://blog.prusaprinters.org/cs/jak-si-snadno-a-levne-vyrobit-box-na-3d-tiskarnu_7785/

Jinak byly tu i tipy na obchody, které prodávají plexi už řezané na tento box.

Problém vysokých teplot při tisku PLA je, že PLA poměrně brzo měkne. Pokud je teplota v místnosti vysoká, teplota ozubených koleček podávajících filament je od nahřátýho motoru ještě vyšší a může dojít k tomu, že místo aby se filament nasunul do extruderu, zkroutí se v místě kde jsou podávací kolečka. Neříkám, že jak půjdeš přes 30 se ti to pokazí, ale obzvláště u dlouhých tisků to riziko s teplotami přes 30°C bude.

Posted : 02/08/2021 1:17 pm
Milos V.
(@milos-v)
Prominent Member
Plexi

Už jsem to našel, neříkám, že nelze sehnat levněji, nehledal jsem. Ale je to minimálně pohodlné řešení...

http://eshop.az-plastik.cz/Plexi-na-3D-tiskarnu-d191.htm?tab=description

Posted : 02/08/2021 1:30 pm
Vodan
(@vodan)
Eminent Member
palce

Ja uz mam vytiskle dily na jiny jenze seznam sroubu je v palcich a ja ssenejak nemuzu dostat k tom uco je napriklad 10-32 X 3/4 ... co to jako je ? komu prijde tohle jednodusi nez M6x20 ? A zase se mi nechce tisknout nove dily kvuli prepocu jednotek 

Bohužel jen Ender 3 (nebijte mne na Průšastroj jsem neměl dost volných prostředků)...
Posted : 04/08/2021 6:49 pm
Milos V.
(@milos-v)
Prominent Member
malíčky

No budeš se muset vzdělat no 🙂

Taky nechápu, jak můžou pořád tyhle jednotky používat. Jejich kombinování a dělení nemá žádnou logiku. Není nad to mít pro převody jasná pravidla, která platí pro všechno. 1m = 100cm = 1000mm. -X°C mráz, 0°C tání vody, 100°C vypařování vody.

Jinak to číslo co píšeš, pokud je to opravdu v palcích, udává šroub o průměru (přes závity) 10 palců, má 32 závitů na palec, a je 3/4 palce dlouhý. Což mi přijde divný, protože 10 palců tloušťka moc smysl nedává.

 

Posted : 07/08/2021 9:21 am
Vodan
(@vodan)
Eminent Member
Diky

To je sroub na titanic ne ? Ja to zkopiroval ze souboru kterej byl prilozenej k stl 🤣 

No misto vzdelani ve středověké vědě zapneme improvizaci 🤣 

Bohužel jen Ender 3 (nebijte mne na Průšastroj jsem neměl dost volných prostředků)...
Posted : 07/08/2021 9:26 am
Milos V.
(@milos-v)
Prominent Member
není palec jako palec

Njn, souhlasím. Sice nechci nikomu brát tradice a dneska už je to naštěstí standardizované, ale dřív bych asi nakupoval raději u jedinců s tlustými palci a velkými chodidly. Takže když ti na tržnici řekli cenu, musel ses nejdřív podívat na toho, kdo to prodává. Hubeňour s malými palci, chodidly a pažemi musel jít určitě s cenou dolu 😉 Standardizace systému měření v Evropě byl určitě dobrý krok. Jen škoda, že ne všichni se chtěli vzdát těch archaických měr. Všichni jsme je kdysi používali, ale právě proto že v každém koutě světa byl palec či stopa či míle jinak velká, byl přechod na metrický systém obrovským krokem kupředu.

Posted : 07/08/2021 9:43 am
Share: