Flexibilní filament TPE 88  

  RSS
pavel.h19
(@pavel-h19)
Active Member

Seběhly se dvě události, které odstartovaly experimenty s tímto materiálem. Cívku TPE88 jsem dostal k Vánocům. Zároveň mi odešlo pouzdro na mobil LUMIA 950. Mobil se už nevyrábí a pouzdro není k sehnání. Protože má vynikající fotoaparát, pomyslel jsem si, že si zaslouží nový kabát.
Vyrobil jsem několik zkušebních modelů a pak několik méně nebo více zdařilých výtisků a zde jsou moje zkušenosti:
1. Pro objekt s rozměrem 210 mm jsem nenašel jinou možnost pro připojení k podložce než hnědou balící pásku. Lze použít i průhlednou lepící pásku, avšak při odtrhávání od vytištěného povrchu není vidět, místy zůstane neodstraněná.
2. Myslím si, že je vhodné podložku vůbec nenahřívat (na Slic3r nastavena teplota první vrstvy i ostatní vrstvy 28° C). Páska se dá lépe odtrhnout o výtisku.
3. Pokud se při nalepení pásky na tiskovou podložku objeví vzduchové bublinky nebo mezery mezi páskami nemá to vliv na přichycení 1.vrstvy. Projeví se to však na finálním výtisku. Nepůsobí to urážlivě a můžete tvrdit, že to je záměr.
4. Odtržení pásek od podložky a zejména odtržení pásek od výtisku je nesnadné. Avšak výtisk je pružný a dá se to zvládnout.
Otvory pro konektory a tlačítka v obvodovém plášti pouzdra vytváří mosty bez podpor. Osvědčilo se vytvořit otvor ve tvaru oválu (nikoliv obdélníku). Během tisku se okraj otvorů kroutí, Po několika vrstvách se ale most úspěšně dokončí. Na výtisku to zanechá drobné „vady krásy“. Pomůžou malé nůžky.
6. Pro tlačítka nemusí být otvory průchozí, stačí vytisknout kapsičku a pro ovládání využít pružnost výtisku. Tuto možnost jsem vyzkoušel na modelu. Pro finální verzi jsem ji však nepoužil, protože mám obavy, že by se mobil nechtěně zapínal v kapse.
7. Hřbet pouzdra slouží jako pant. Má výšku 0,4 mm a je překvapivě pevný. Nejdříve jsem ho otestoval na malém modelu.
8. Pro zavírání přezky jsem použil suchý zip se samolepící plochou. Na výtisku špatně drží, nepodařilo se mi najít vhodné lepidlo.
9. Velké nervy mi způsobilo zavádění filamentu. Několikrát se extruder ucpal a buď se motor extruderu zasekl, nebo se vysoukalo několik metrů filamentu bokem. Hlavní příčina byla v použití nevhodného nastavení filamentu. Nyní mám nastaveno násobič extruze na hodnotu 1.05. (Zde jsem použil nějakou původní hodnotu 1,2 a to bylo špatně). Dále mám nastavenou teplotu extruderu na 210 °C a teplotu podložky na 28 °C. Hustotu matriálu jsem odhadl na 0.75. Bez problémů jde tisk s výškou vrstvy 0,2 mm i 0,1 mm.
10. Výtisky z materiálu TPE88 jsou příjemné na omak. Objekt je poměrně pevný, tenká plocha odolává tahu ve všech směrech. Při použití větší síly se výtisk neroztrhne, ale natahuje se a nastane kontrakce průřezu. Výtisk plave na vodě (viz hustota). Při ponoření do vařící vody na 5 min nedošlo k deformaci a vypadalo to naopak jako vylepšení tvaru (odstranění deformací vzniklých po odtrhávání z podložky). Bez újmy snese pobyt v mrazničce. Určitě je možné vytisknout těsnění, nebo ucpávku. Jak a kde by se takový výtisk mohl použít nedovedu odhadnout, protože neznám vlastnosti TPE 88. Bylo by asi možné vytvořit výstelku pro pomaluběžné ložisko kov – umělá hmota.
11. Tisk pouzdra o hmotnosti asi 34 g trval asi 8,5 hodiny při výšce vrstvy 0,2mm. Tiskárna Průša MK3
12. Objekty jsem tvořil programem FreeCad verze 0.17 pod operačním systémem Windows 10 64-bit.

Posted : 25/01/2019 9:42 pm
pavel.r8
(@pavel-r8)
Trusted Member

Skvěle zpracováno.
Díky!

Prasa i3 MK3, Closed box, Fusion 360, PrusaSlicer, OctoPrint - Raspberry Pi 3 Model B+, Windoows 10...
Posted : 28/01/2019 8:47 pm
JamalXface
(@jamalxface)
Eminent Member

Zdravím,
Prosím o radu, snažím se tisknout TPU88 PM a nedaří se mi přilnavost. zkusil jsem snad vše co jsem na netu našel. Od lepidel na papír (Cores, Tesa) po izolepy jak obyč. tak značkové, (průhledná, hnědá, papírová).
Vždy po několika vrstvách se mi začnou odlepovat rohy nebo rovnou celý výtisk.
Kde dělám chybu? Seštelovanou první vrstvu mám dobře. Tisknu na MK2 a MK3 (kde asi není rozdíl, podložka s hladkým povrchem). Stejně tak mě to trápí i na skle.

Kdyby jste věděl někdo kde dělám chybu budu rád za každou odpověd. 😯

Jamal Xface :roll:...
Posted : 12/02/2019 2:17 pm
pavel.h19
(@pavel-h19)
Active Member

Mám pouze zkušenost s TPE88. Pokud to bude k užitku, řeknu Vám jak jsem experimentoval. Použil jsem hrotovou páječku napájenou regulovatelným napětím, abych mohl regulovat teplotu. Zkoušel jsem natavení filamentu a jeho přilnutí k povrchu. V případě TPE88 a hnědé balící pásky dochází k přivaření. Aby šel výtisk odtrhnout od pásky, nastavil jsem teplotu podložky na pokojovou teplotu. U jiných materiálů bych zkoušel teplotu podložky a teplotu vrstvy. Jinak neumím poradit.

Posted : 12/02/2019 7:02 pm
JamalXface
(@jamalxface)
Eminent Member

Ahoj, děkuji za odpověď. Možná to není špatný nápad a za pokus to stojí .. ještě jednou díky 🤟🛸

Jamal Xface :roll:...
Posted : 24/02/2019 2:22 pm
Share:

Please Login or Register